Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

PROSTŘEDÍ MANAGEMENTU

III. PROSTŘEDÍ MANAGEMENTU
Firma je otevřený systém, který je ovlivňován svým vnějším prostředím (konkurence, politická rozhodnutí, zákazníci…). Firma musí toto okolí poznat, firmy zpětně působí na okolí a ovlivňují ho svými výrobky, rozhodnutími apod.
Prostředí – souhrn všech faktorů, které působí na rozhodování manažera. Některé faktory působí pozitivně(např. rozvoj firmy), jiné negativně. Některá působí na všechny organizace, jiná jen na některé z nich, některé faktory jsou předvídatelné, jiné nikoliv.

1. Vnější prostředí
- působí přímo (konkurence, státní zásahy…) i nepřímo (zdražení benzínu…) na organizaci

1.1. Makroprostředí
- působí na organizaci na mezinárodní a národní úrovni (rozhodnutí vlády, ČNB, činnost odborů…)
Prostředí v odvětví – na firmu působí především zákazníci a konkurence
Prostředí ve firmě – nejbližší okolí, prostředí v regionu, rozhodnutí zastupitelstva…

Mezinárodní faktory – vstup zahraničního kapitálu do našeho prostředí
- vlivy z EU – zavedení EURO, požadavky na vstup do EU, požadavky na legislativu, celní předpisy
- mezinárodní turistika
- mobilita zahraničních pracovníků
- změny měnových kurzů

Analýza vnějšího prostředí STEP analýza (= PEST analýza)
S…..společné faktory, které působí na organizaci (demografické faktory, vývoj počtu obyvatelstva, změny ve věkové struktuře obyvatel, změny ve vzdělání…)
T…..vliv techniky a technologie na organizaci – působí na firmy, je to důsledek vývoje techniky a technologie (TV,PC…), rozvoj zejména díky rozvoji informačních služeb, růst požadavků na hygienu a bezpečnost práce
E…..vliv ekonomický – vývoj GDP, míra nezaměstnanosti, inflace, struktura výdajů domácností
P…..politické vlivy vnějšího prostředí na organizaci – vliv na ekonomické prostředí, rozdělení ČSFR, + další P – vliv právní (zákoník práce, živnostenský zákon, obchodní zákoník…)
K…..vlivy kulturní
E…..vlivy ekologické

Žádné komentáře:

Okomentovat