III. PROSTŘEDÍ MANAGEMENTU
Firma je otevřený systém, který je ovlivňován svým vnějším prostředím (konkurence, politická rozhodnutí, zákazníci…). Firma musí toto okolí poznat, firmy zpětně působí na okolí a ovlivňují ho svými výrobky, rozhodnutími apod.
Prostředí – souhrn všech faktorů, které působí na rozhodování manažera. Některé faktory působí pozitivně(např. rozvoj firmy), jiné negativně. Některá působí na všechny organizace, jiná jen na některé z nich, některé faktory jsou předvídatelné, jiné nikoliv.
1. Vnější prostředí
- působí přímo (konkurence, státní zásahy…) i nepřímo (zdražení benzínu…) na organizaci
1.1. Makroprostředí
- působí na organizaci na mezinárodní a národní úrovni (rozhodnutí vlády, ČNB, činnost odborů…)
Prostředí v odvětví – na firmu působí především zákazníci a konkurence
Prostředí ve firmě – nejbližší okolí, prostředí v regionu, rozhodnutí zastupitelstva…
Mezinárodní faktory – vstup zahraničního kapitálu do našeho prostředí
- vlivy z EU – zavedení EURO, požadavky na vstup do EU, požadavky na legislativu, celní předpisy
- mezinárodní turistika
- mobilita zahraničních pracovníků
- změny měnových kurzů
Analýza vnějšího prostředí STEP analýza (= PEST analýza)
S…..společné faktory, které působí na organizaci (demografické faktory, vývoj počtu obyvatelstva, změny ve věkové struktuře obyvatel, změny ve vzdělání…)
T…..vliv techniky a technologie na organizaci – působí na firmy, je to důsledek vývoje techniky a technologie (TV,PC…), rozvoj zejména díky rozvoji informačních služeb, růst požadavků na hygienu a bezpečnost práce
E…..vliv ekonomický – vývoj GDP, míra nezaměstnanosti, inflace, struktura výdajů domácností
P…..politické vlivy vnějšího prostředí na organizaci – vliv na ekonomické prostředí, rozdělení ČSFR, + další P – vliv právní (zákoník práce, živnostenský zákon, obchodní zákoník…)
K…..vlivy kulturní
E…..vlivy ekologické
Žádné komentáře:
Okomentovat