1) strategická krize (př. nesprávná volba místa podniku, přílišná závislost na odběr. a dodavatelích), 2) krize vyvolaná hosp. výsledky (nízká konkurenční schopnost výrobků daná jejich technickou nedokonalostí, vysoké ceny), 3) krize likvidity (nedostatečná práce s rezervami).
60. Vysvětlete postup řešení krize podniku, sanaci podniku.
Nejprve je třeba provést komplexní analýzu podniku, objasňující příčinu krize, její povahu a určit, zda má význam sanace (pokud je likvidační podstata kladná, má sanace význam; pokud je záporná, nastupuje zrušení a zánik).
Sanace podniku: soubor opatření vedení podniku, jejichž smyslem je znovuvytvoření přijatelného cash flow a obnovení ziskovosti podniku. Toho je možné dosáhnout jen: 1) uplatňováním přísné finanční disciplíny (každodenní sledování příjmů a výdajů s cílem obnovit platební schopnost podniku), 2) radikálním snížením nákladů (je nutné hledat specifické přístupy k proměnným a fixním nákladům), 3) prodejem výrobků uspokojujících požadavky a očekávání zákazníka po všech stránkách včetně ceny, servisu atd. (zjistit, které výrobky jsou nadějné a které ne).
Sanační strategie se člení na: 1) krátkodobý sanační program (rychlá obnova narušené stability podniku; zahrnuje několik týdnů nebo měsíců), 2) střednědobý program (zásadní restrukturalizace podniku; zahrnuje asi rok), 3) dlouhodobý program (s cílem předcházet krizovým situacím pomocí vhodně zvolené dlouhodobé strategie podniku).
Žádné komentáře:
Okomentovat