2. Metody rozhodování
2.1. Rozhodovací analýza
– metodický postup, který se skládá ze 4 nebo více kroků, podle autorů
1. Krok
a) Vymezení problému – definování problému (rostoucí náklady, pokles tržeb, …). Nejdůležitější činnost: správné definování problému, organizační umístění problému, vlastnictví problému (kdo problém zavinil a kdo ho má řešit); rozsah problému (absolutně, relativně); časová perspektiva (od kdy existuje, vývoj, budoucnost)
b) Hledání příčin problému – doporučuje se kolektivní spolupráce
c) Vymezení dalších podstatných vztahů
d) Vymezení zdrojů nutných na řešení problému
e) Chyby při diagnóze problému -> individuálně, vedoucí pracovník nedokončí diagnózu
Proč týmové řešení:
1. Většina problémů se týká více než jednoho člověka
2. Většina problémů má více než jedno řešení
3. Rozhodnutí má dopad na více lidí
Brainstorming – skládá se z 5 kroků:
1. Vytvoření týmu a setkání týmu na schůzce – každý má navrhnout námět na řešení problému (organizovaně – jeden vedle druhého, neorganizovaně – každý řekne tolik námětů, kolik ho napadne). Schůzka trvá maximálně 25 minut, nikdo nesmí kritizovat jiné řešení a všechna řešení se zaznamenávají
2. Vedoucí týmu napíše problém na tabuli
3. Formulování námětů a zapisování na tabuli -> přestávka (po 20 minutách)
4. Nápady se nechávají „uležet“
5. Tým se zase sejde a hodnotí jednotlivé nápady
Šestislovný graf
Co je problém?
KDY-nastává?
JAK-poznáme, že už nastal?
KDE-nastává?
CO-jej způsobuje?
KDO-jej způsobuje?
PROČ-nastal nyní?
Žádné komentáře:
Okomentovat