2.2. Role manažera
– z hlediska managementu -> dílčí činnosti, které musí manažer vykonávat při plnění manažerských funkcí
– z hlediska sociologického a psychologického -> určité role, které vyjadřují vztah k ostatním lidem (konflikt rolí)
a) role managera podle Mintzberga
• Profesor managementu v Kanadě. 3 skupiny rolí:
• informační – má zjišťovat informace o vnějším a vnitřním prostředí firmy a předat zaměstnancům
• interpersonální – vedení podřízených, ovlivňování kultury podniku (vztahů mezi lidmi), zastupuje firmu na veřejnosti
• rozhodovací – rozhoduje o problematice:
• výkonu podnikatelských funkcí
• rozmístění (alokace) zdrojů ve firmě
• vnitřní uspořádání firmy
• rozmístění finančních zdrojů – investice
• řešení krizových situací
b) model tří kruhů
• vychází z předpokladů, že práce manažera spočívá v plnění úkolů
• Poznávací fáze – manažer se má zaměřit na to, s kým a jak to má dělat
• M3K – vedoucí pracovník může úspěšně splnit úkol, jestliže zná individuální potřeby a bude svým jednáním přispívat k tomu, že jedinci budou uspokojovat své potřeby
• Realizační fáze – zajištění splnění úkolu, musí stimulovat rozvoj pracovníků
c) empirická koncepce manažerských rolí
• na základě zkušeností z praxe:
• vytvářet strategii
• musí v návaznosti na strategii budovat organizaci (cíle, změna výrobní struktury, …)
• vytvářet pracovní prostředí
• klást si vysoké cíle a plnit je -> osobní příklad
• přijímat schopné pracovníky
2.3. Obsah práce a úkoly vedoucích pracovníků podle Zákoníku práce
• kontrolovat, řídit práci podřízených a pravidelně je hodnotit podle výsledků práce
• vytvářet příznivé pracovní podmínky pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci
• podle platných předpisů a kolektivních smluv musí zabezpečovat odměňování svých podřízených
• zabezpečení a dodržování platných právních a jiných předpisů (daňové, při propouštění zaměstnanců, …)
• zabezpečovat ochranu majetku zaměstnavatele
Žádné komentáře:
Okomentovat