PRINCIPY (TECHNIKY) MANAGEMENTU
Slouží managerům k tomu, aby dosáhli vytyčených cílů podniku, jsou to techniky zaměřené na vedení lidí
1. řízení podle výjimek (odchylek) – u výrobní firmy
2. řízení delegováním úkolů
3. řízení podle cílů (cílový management)
4. řízení podle výsledků
ad1. řízení podle výjimek (odchylek) – u výrobní firmy
Vedoucí dává podřízeným pravomoci k rozhodování běžných záležitostí, u výjimek rozhoduje vedoucí.
Výhody – podřízený pracovník má větší samostatnost – motivace, vedoucí může pracovat více koncepčně
Nevýhody – hrozí překročení pravomoci podřízenými
ad 2. řízení delegováním úkolů
vedoucí předává pravomoci podřízenému, předá mu úkol. Neřekne mu jak ho má splnit, zná jen termín. Vedoucímu však zůstává odpovědnost za splnění úkolu.
Výhody – rozvoj z výchova podřízených, uspokojení seberealizační potřeby
Nevýhody – není informován, zůstává odpovědnost, vše nelze delegovat na podřízené (např. personální záležitosti apod.)
ad 3. cílový management
Autorem této teorie je Drucker, který v roce 1954 vypracoval metody řízení podle cílů (součást cílového managementu)
3 složky cílového managementu – osobní cílový management – vypracování osobních plánů práce samostatným pracovníkem
- řízení podle cílů – řízení jednotlivých pracovníků vedoucími pracovníky
- cílově orientované vedení týmů – nadřízený navrhuje a projednává s podřízenými cíle, které mají být v určité době splněny. Cíl poté podložen písemně – vše by mělo být reálné, splnitelné. Vedoucí to kontroluje až po uplynutí termínu – důvěra. (cílově orientované vedení tým§ je obecně k ad3)
ad4. řízení podle výsledků – obdoba ad 3., zde není ale diskuse mezi vedoucími a podřízenými o cíli, forma nařízení
Žádné komentáře:
Okomentovat