Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jak vybrat banku-pohled investora

- měl by si vybrat banku, která se zaměřuje na klienta jeho typu (vžít se do hodnocení banky – „správná banka pro určitého klienta“ – drobný podnikatel si nevybírá banku pro korporace).

- identifikovat varovné signály a reagovat na ně:
o neochota bank publikovat informace o svém ekonomickém stavu a vlastnické struktuře (nízká transparentnost)
o banka neplní kapitálovou přiměřenost – lze zjistit z rozvahy
o banka má příliš velký podíl nebonitních pohledávek ve svém portfoliu – to je už sice citlivější údaj, ale také se dá identifikovat
o banka má příliš vysoké úrokové sazby na běžná depozita – signál že se banka zoufale snaží za každou cenu doplnit likviditu (má problémy) – takový postup totiž není pro banku výhodný.
o nejasná majetková či vlastnická struktura (pokud najdeme mezi akcionáři banky nedůvěryhodné či podivné subjekty)
Investor tedy má možnost si sám zhodnotit banku a vytvořit si stupnici.

Podobným způsobem může hodnotit i ratingová agentura – subjekt specializovaný na vyhodnocování situace v podnikatelských subjektech. Mají vypracovaný aparát pro hodnocení. Musí být schopny vypracovat hodnocení, i když mají k dispozici jen veřejně dostupné informace. Někdy vědí i něco navíc, ale nemusí to být pravidlem.
Základním zdrojem informací: výroční zpráva, obchodní restřík, obchodní věstník, příp. prospekt emitenta. – Na základě těchto informací a toho, že se pohybují v tom finančním prostoru je schopna vyhodnotit subjekt (např. banku). Každá agentura má své postupy, know-how ale platí určité obecné zásady: ratingová agentura nehodnotí subjekt izolovaně, ale v tzv. referenční skupině nejméně 3 subjektů stejného typu, podobného zaměření a bil. sumy. Ratingová agentura může komparovat v rámci skupiny a mezi skupinami. Dále – nehodnotí staticky, ale ve vývoji – nejméně 3 období po sobě – není důležitý jen stav, ale i směr vývoje.

Každá agentura si vytváří své skupiny ukazatelů, mají své metody.
Dvě základní metody:
1) strom ukazatelů (na vrcholu je jeden ukazatel, ten je rozkládán na dílčí ukazatele)
2) multikriteriální přístup (vymezení několika oblastí, z nich ukazatele, pak celkové hodnocení

Charakteristika banky

Funkční charakteristika:
stačí tři funkce –
1) přijímání depozit a poskytování úvěrů (transformace kapitálu, fin. zprostředkování)
2) zprostředkování platebního styku (výsadní specifikum banky)
3) participace na procesu emise bezhotovostních peněz (na tvorbě peněz) – MAE funkce


Specifika banky:
pozn. – budeme vnímat banku jako podnikatelský subjekt – ziskový motiv

1) bilance banky vykazuje speciální skladbu aktiv – velký podíl nehmotného majetku (reputační kapitál, klientská základna, goodwil – obchodní jméno banky – tyto věci se velmi těžko ohodnocují a oceňují.

2) Banka nemá jen ziskový motiv – ale také musí sledovat likviditu a solventnost – kvůli bezpečnosti své činnosti

3) banky jsou součástí nejvíce regulovaného odvětví (důraz na bezpečnost, důvěryhodnost, spolehlivost)

4) Informační transformace (vstupy a výstupy banky) – probíhá formou účetních zápisů, zaznamenávání bankovních aktivit.

5) Banka pracuje se svěřenými penězi – v pasivech výrazně převažují cizí zdroje.

6) Princip 4 očí při řízení – každé důležité rozhodnutí potvrzují min. 2 osoby k tomu kompetentní.

7) Komplexní charakter bank. produktů a jejich provázanost (příkaz k úhradě – nutno mít běž. účet; platební karta – běž. účet; bezhotov. úvěr – běž. účet).


Jak definujeme banku:
- základní charakteristiku budeme hledat v právních dokumentech:
(banky se ve světě schovávají za pojmem financial services – finanční služby)
(EU v právních normách pracuje s pojmem úvěrová instituce)

banka – právnická osoba, založená ve formě a. s., se sídlem na území ČR, která přijímá vklady od veřejnosti, poskytuje úvěry, a je k těmto činnostem vybavena licencí.
bankovnictví – podnikatelský obor s limitovaným vstupem, podmíněn licencí od regulátora. Tento obor je neživnostenský.
charakteristické pro banku – přijímání vkladů (zdrojů) od veřejnosti – úvěrní družstva a podnikové spořitelny jsou zaměřeny jen na urč. skupinu – členové, zaměstnanci. Banka může přijímat vklady od všech.

Hodnocení banky a vstupy při hodnocení banky

1. Kdo hodnotí banky? (subjekt)
2. Proč jsou hodnoceny? (motiv)
3. Podklady, informace k hodnocení, které využívá? (jak hodnotí)

BANKA - BANKA
1.banky jsou hodnoceny jinými bankami

2.motiv –bezpečnost spolupráce, řízení úvěrového rizika, kontrola banky které svěřuji své prostředky

3.informace: analýza veřejných informací, info z mezibankovního trhu – ty banky vědí, jak se reaguje v jaké situaci – vyhodnocují aktivity ostatních bank. Jsou schopny rozpoznat problémy, rizikové chování..
s problémovými bankami nejdříve rozvážou úvěrové linky – 1. signál problémů banky. RUN na banku se nejdříve projevuje tam.

CEB – BANKA
1.banky jsou hodnoceny Českou národní bankou

2.motiv – musí, je ze zákona povinna dohlížet – pečovat o stabilitu systému, bezpečnost a důvěryhodnost.

3.Banky musí CENTRÁLNÍ BANCE poskytovat velké množství informací, ta jako regulátor si může informace vyžádat – ze všech subjektů je informována nejlépe.

INVESTOR – BANKA
1.investoři –akcionáři, vlastníci, věřitelé banky (klienti)

2.akcionáři, vlastníci – sledování efektivnosti, ziskovosti banky – hodnocení výkonnosti; věřitelé (klienti) – mají zájem zjistit situaci subjektů, kterým svěřili své prostředky (úvěrové riziko).

3.INFORMACE – mají u věřitelů veřejný charakter- veřejně dostupná bilance a jiné výkazy – líní investoři se spolehnou na služby ratingové agentury, u vlastníků a akcionářů je to trochu jinak – informace získávají na valné hromadě od managementu banky – ten jim ale může předstírat krásný obrázek o výkonnosti...

AD CENTRÁLNÍ BANKA - BANKA
- jak hodnotí – vnitřní rating
- metoda CAMELS (nejsme v trafice ani v zoologické zahradě)
- budeme dešifrovat
- C – Capital (ČNB hodnotí kapitál banky – skladbu kapitálu, vlastnickou strukturu, vývoj fondů které do banky vstupují, kapitálovou přiměřenost)
- A – Assets (aktiva – charakter s ohledem na riziko, kvalitu úvěrového portfolia (likviditní, tržní, úvěrové riziko)
- M – Management – ČNB potvrzuje osoby navržené do nejvyšších funkcí, informace o personálním obsazení, profesní připravenost
- E – Earnings – zisky, výnosy – ČNB sleduje trend, nevhodné jsou velké výkyvy
- L – Liquidity – likvidita – informace ohledně řízení likvidity, pravidla
- S – Sensitivity to risk – citlivost k riziku – hodnocení metod řízení rizik, které banka používá