v odvětvích lehkého průmyslu, rozvoj dopravy a intenzifikace zemědělské výroby rozšiřovaly vnitřní trh.
Od 60. let 19. století přechod průmyslu do českých rukou, rozvoj úvěru, pojištění, sdružování do společností, rozvoj obchodního školství. Rozvoj výroby - zvýšení mezinárodního obchodu.
Konec 19. století spojen s hospodářskou krizí. Odbytové těžkosti, vznik kartelů - dohod vylučujících volnou soutěž a udržujících ceny na potřebné výši.
Do první republiky vstupuje obchod v rozvinuté podobě.
Po krizi (1921) růst obchodního podnikání. Nízká technická úroveň a vysoké náklady vedly k různým formám spolupráce (MSP) a sdružování
- rozšiřování počtu spotřebních a nákupních družstev.
20. a 30. léta lze charakterizovat:
· rozvoj výroby neznámých výrobků - elektro, nábytek, foto, kosmetika, sportovní potřeby - a rozvoj specializace maloobchodní sítě
· rozšíření počtu druhů zboží - např. barvy a laky, kosmetika
· růst spotřeby obyvatel, vznik dalších druhů obchodních podniků
· rozšíření spotřebních družstev
· vznik velkých obchodních firem - obchodních domů, velkoobchodních a filiálkových firem často spojených s výrobou, např. Baťa, Nehera, Rolný, Meinl, Kulík, Bílá labuť, Perla, Teta
Článek podporuje:
české ložnice, dětské postele, rustikální nábytek
Žádné komentáře:
Okomentovat