Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Nabídka dokonale konkurenční firmy v krátkém období

→ postačující podmínka maximalizace zisku = funkce MC musí být rostoucí

→ křivka nabídky firmy v krátkém období je tvořena rostoucí částí křivky MC

- v případě, že budou TR < STC, se bude firma rozhodovat, zda výrobu zastavit, nebo pokračovat; v krátkém období je podstatné, že firma musí hradit FC, i když výstup bude nulový a kdyby přestala vyrábět, její ztráta by dosáhla výše FC; kdyby se rozhodla pokračovat ve výrobě a dosáhla celkového příjmu vyššího než VC, potom by mohla uhradit nejen celou výši VC, ale i část FC a ztráta by byla menší, než kdyby nevyráběla vůbec → při rozhodování se používá kritéria průměrných VC: pokud je cena jednotky produkce vyšší než průměrné VC na její výrobu, bude svou ztrátu firma minimalizovat pokračováním ve výrobě a naopak (kritickým bodem je vyrovnání ceny a průměrných VC)


Rozhodování firmy o výstupu v dlouhém období
→ vyjdeme z aplikace „zlatého pravidla“ a předpokládáme, že firma může změnit objem všech používaných vstupů

= optimální výstup firmy v dlouhém období je odvozen z rovnosti MR a dld MC; vliv má však ještě jedna zásadní skutečnost, tj. volný vstup/výstup firem z odvětví

- pokud budou firmy v odvětví realizovat ekonomický zisk, bude to impuls pro příchod dalších firem; větší počet firem v odvětví vyrobí větší objem výstupu, což se projeví růstem tržní nabídky a za jinak stejných okolností dojde k poklesu tržní ceny a zisku firem; příchod nových firem do odvětví bude trvat tak dlouho, dokud tržní cena neklesne na úroveň průměrných N a ekonomický zisk na nulu (analogický je opačný proces)

→ v dlouhém období tedy firma směřuje k vyrovnanosti TR a TC neboli k nulovému ekonomickému zisku

Žádné komentáře:

Okomentovat