Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

(3) Efekt mezinárodního obchodu

neboli efekt mezinárodní substituce. Jde o nahrazování domácího zboží zbožím zahraničním a naopak, tj. přenos poptávky z domácích trhů na trhy zahraniční a naopak. Růst domácí cenové hladiny znamená všeobecné zvyšování cen domácího zboží a služeb. Domácí ekonomické subjekty se proto snaží nahrazovat dražší domácí zboží levnějším zahraničním zbožím a proto poptávané množství reálného GDP klesá.


Pod vlivem tří uvedených efektů se mění množství poptávaného reálného GDP spolu se změnami cenové hladiny. Výsledným efektem změny cenové hladiny je v modelu AS – AD posun po křivce AD. Nicméně AD není stabilní, mění se v čase. V modelu AS – AD znamenají tyto změny posun celé křivky agregátní poptávky.

AD se zvyšuje když:

- se zvyšuje nominální peněžní zásoba

- se zvyšují státní výdaje na zboží a služby

- se zvyšuje očekávaná míra inflace

- klesá hodnota domácí měny vůči měnám cizím

- se zvyšuje celkové bohatství ekonomiky

- se snižují úrokové sazby

- se daně snižují či transfery zvyšují

- se zvyšují očekávané budoucí zisky firem

- se zvyšuje reálný důchod v zahraničí

- roste počet obyvatelstva.

Žádné komentáře:

Okomentovat