Nabídkové teorie
Otázky proč a jak dochází ke směně na světovém trhu mají z hlediska nabídky následující ucelené podoby.
I. Smithova teorie absolutních výhod
II. Ricardova teorie komparativních výhod
III. Haberlerova teorie alternativních nákladů a hranice produkčních možností
IV. Heckscher Ohlinův model
V. Stolper-Samuelsonův teorém
VI. Rybczynského teorém
VII. Leontieffův paradox
ad I.
- ekonomika poptává statky, které doma z důvodu nedostatku surovin, technologií, kvalif. prac. sil nevyrábí
- zahraniční obchod je ventilem pro přebytečné zboží
Díky svým produkčním podmínkám země A vyrábí výrobek x a země B výrobek y. Vzájemná směna umožňuje zvyšovat celkové bohatství, neboť každá země produkuje díky vyšší specializaci celkové množství zboží.
Žádné komentáře:
Okomentovat