Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Nabídkové a poptávkové teorie

Nabídkové teorie
Otázky proč a jak dochází ke směně na světovém trhu mají z hlediska nabídky následující ucelené podoby.

I. Smithova teorie absolutních výhod

II. Ricardova teorie komparativních výhod

III. Haberlerova teorie alternativních nákladů a hranice produkčních možností

IV. Heckscher Ohlinův model

V. Stolper-Samuelsonův teorém

VI. Rybczynského teorém

VII. Leontieffův paradox


ad I.

- ekonomika poptává statky, které doma z důvodu nedostatku surovin, technologií, kvalif. prac. sil nevyrábí
- zahraniční obchod je ventilem pro přebytečné zboží

Díky svým produkčním podmínkám země A vyrábí výrobek x a země B výrobek y. Vzájemná směna umožňuje zvyšovat celkové bohatství, neboť každá země produkuje díky vyšší specializaci celkové množství zboží.

Žádné komentáře:

Okomentovat