Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Efektivnost mechanismu dokonalé konkurence

1. efektivnost výrobní - znamená, že výstup je vyroben s min náklady → takto pojatá efektivnost v dokonalé konkurenci existuje

2. efektivnost alokační – znamená, že firmy vyrábějí takový výstup, který si spotřebitelé nejvíce přejí; ekonomika v dokonalé konkurenci je ve stavu alokační efektivnosti


MONOPOL
→ monopolní trh je charakterizován přítomností jediného nabízejícího a ten může v daném okamžiku rozhodovat o výši ceny nebo o velikosti vyráběného výstupu (ne o obou současně)

→ existují bariéry vstupu do odvětví (proto jen jedna firma)

- průměrné N určité firmy dosahují svého minima při větším výstupu, než žádá tržní poptávka

Případ,kdy tržní poptávku může uspokojovat svou produkcí jedna firma s nižšími průměrnými N, než kdyby bylo v odvětví více menších firem se nazývá přirozený monopol.

- kontrola zdrojů, nezbytných pro výrobu, jednou firmou

- monopol jako firma zabezpečující tržní poptávku může vzniknout i „uměle“ v důsledku mimotržních okolností, nejčastěji v důsledku zásahu státu do ekonomiky (stát udělí urč. firmě výsadní právo vyrábět daný statek)

- právní restrikce v podobě patentů, ochranných práv autorů apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat