Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Konkurence

Konkurence napříč trhem = střetávání nabídky a poptávky (rovnovážna cena – kompromis)
Konkurence na straně poptávky – střetávání zájmů jednotlivých spotřebitelů, roste zejména v situace, kdy poptávka převyšuje nabídku.


Konkurence na straně nabídky – její význam roste v situaci, kdy nabídka převyšuje poptávku, ale neztrácí svůj význam v situaci opačné.

- cenová a necenová konkurece (kvalita, reklama, obaly, služby, servis, úvěr…)

Dokonalá konkurece:

- volný vstup do odvětví

- stejná míra informovanosti

- homogenní produkce

Výrobce nemůže ovlivnit tržní cenu produkce, DK bezprostředně zainteresovává výrobce na vyhledávání úspor.

Nedokonalá konkurence:

- monopolní konkurence

- oligopol

- monopol


Funkce trhu – spočívají v hledání odpovědí na otázky co, jak a pro koho vyrábět.

Co? Konkurence na straně poptávky.

Jak? Konkurence na straně nabídky.

Pro koho? Určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů

Žádné komentáře:

Okomentovat