Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Tržní mechanismus

Základní tržní kategorie: nabídka, poptávka, cena, konkurence

Nabídka
Celková (agregátní) nabídka - AS = souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh.

Idividuální nabídka = nabídka jednoho výrobce.

Dílčí (tržní) nabídka = nabídka jediného výrobku.

Křivka nabídky – vyjadřuje vztah mezi cenou a nabízeným množstvím

Zákon rostoucí nabídky = s růstem ceny nabízené množství roste.


Poptávka
Celková (agregátní) poptávka – AD = souhrn všech zamýšlených koupí na trhu.
Individuální poptávka = poptávka jediného kupujícího nebo poptávka po produkci jediného výrobce.

Dílčí (tržní) poptávka = poptávka po jednom výrobku.

- tzv. efektivní koupěschopná poptávka

Křivka poptávky – vyjadřuje vztah mezi cenou a poptávaným množstvím.

Zákon klesající poptávky = s rostoucí cenou poptávané množství klesá.


Cena
Rovnovážná cena = cena, za kterou se obchoduje v případě rovnosti nabídky a poptávky.

Tržní cena = cena, která vzniká na trhu při aktuálním vztahu nabídky a poptávky.


- stavu rovnováhy se dosahuje výjimečně a krátkodobě

- vliv změny nabídky a poptávky na rovnováhu

Žádné komentáře:

Okomentovat