Základní tržní kategorie: nabídka, poptávka, cena, konkurence
Nabídka
Celková (agregátní) nabídka - AS = souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh.
Idividuální nabídka = nabídka jednoho výrobce.
Dílčí (tržní) nabídka = nabídka jediného výrobku.
Křivka nabídky – vyjadřuje vztah mezi cenou a nabízeným množstvím
Zákon rostoucí nabídky = s růstem ceny nabízené množství roste.
Poptávka
Celková (agregátní) poptávka – AD = souhrn všech zamýšlených koupí na trhu.
Individuální poptávka = poptávka jediného kupujícího nebo poptávka po produkci jediného výrobce.
Dílčí (tržní) poptávka = poptávka po jednom výrobku.
- tzv. efektivní koupěschopná poptávka
Křivka poptávky – vyjadřuje vztah mezi cenou a poptávaným množstvím.
Zákon klesající poptávky = s rostoucí cenou poptávané množství klesá.
Cena
Rovnovážná cena = cena, za kterou se obchoduje v případě rovnosti nabídky a poptávky.
Tržní cena = cena, která vzniká na trhu při aktuálním vztahu nabídky a poptávky.
- stavu rovnováhy se dosahuje výjimečně a krátkodobě
- vliv změny nabídky a poptávky na rovnováhu
Žádné komentáře:
Okomentovat