- výrobní N – dominantní faktor (firmy nabízí zboží kvůli zisku); pokud jsou výrobní N urč. statku v relaci k jeho tržní ceně nízké, bude pro výrobce z hlediska zisku výhodné vyrábět velké množství tohoto statku; jsou-li výrobní N v relaci k ceně velmi vysoké, budou výrobci vyrábět malé množství, nebo výrobu opustí
- technický pokrok (výrobní N ovlivňuje technika a ceny vstupů)– nové systémy sníží N
- ceny vstupů – i při stávající technice se sníží N
- ceny výrobních substitutů – takové statky, které se mohou ve výrobním procesu vzájemně snadno nahradit; vzroste-li cena jednoho výrobního substitutu, sníží se nabídka druhého
- organizace trhu – zmocní-li se trhu monopoly, vyvolá to tendenci ke zvýšení ceny odpovídající každé úrovni výstupu apod. → obecně, za daných cen vstupů a dané techniky zajistí výrobu nejvyšší možné úrovně výstupu při každé z cenových úrovní jen dokonale konkurenční trh
- faktory specifické pro dané odvětví – např. počasí má vliv na zemědělství, výroba počítačů se vyznačovala inovativním duchem apod.
→ nabídková křivka vztahuje nabízené množství k tržní ceně – křivka se posune, pokud dojde ke změně jiných faktorů, než je vlastní cena zboží
Žádné komentáře:
Okomentovat