V bankovnictví rozdíl nevytváří lehce napodobitelné produkty služeb, ale proměnné jako je propagace, distribuce, lidé, proces a fyzická přítomnost.
Funkcí propagace je informovat klienta, aby přišel do pobočky, která by měla být atraktivní a lákavá, aby zde zjistil informace o produktech a službách, které není vždy snadné pochopit.
Distribuční sítě jsou všechna místa, kde může dojít ke kontaktu mezi klientem a jeho bankou. Mají zásadní důležitost pro spotřebu. (pobočky, automatizované pokladny, platební terminály; přímé linky, internet atd.)
Lidé a proces odrážejí jakost služby, odlišují jednotlivé společnosti poskytující služby, a banky zejména.
Problémem u služeb je testování služby – produkt se obvykle upravuje až po zavedení – pilotní prodej… vybraní klienti… a pod.,
Znázornění strategie marketingového mixu a postavení marketingové komunikace:
Firma
Náklady Reklama Prodejní místa Zákazníci
Produkty Osobní prodej Distribuční cesty
Služby Public relations
Cena Přímý marketing
Pracovníci Podpora prodeje
Neexistuje vzorový ani univerzální marketingový mix použitelný pro všechny firmy. Marketingový mix se liší dle celé řady vnitřních a vnějších faktorů. Každý marketingový mix je skutečně unikátní a vždy jde o originální vybalancování jednotlivých nástrojů ve vzájemném vztahu. V rámci tohoto mixu se tato unikátnost a originalita snad nejvíce týká právě marketingové komunikace.
Žádné komentáře:
Okomentovat