Marketingová komunikace je souborem nejrůznějších nástrojů, nosných a podpůrných činností, které firma používá k přesvědčivé komunikaci se zákazníkem a jeho okolím a které vedou k rozhodnutí o koupi zboží či služby. Marketingová komunikace také bývá označována jako placená či neplacená forma osobní i neosobní prezentace a podpory zboží či služeb. Do marketingové komunikace patří:
· propagace výrobku či služby, reklama,
· vnější komunikace, nástroje budování důvěry a dobrých vztahů k veřejnosti, PR,
· vnitřní komunikace (směrem k zaměstnancům),
· sponzoring,
· budování značky,
· corporate image.
Pro úspěšnou a smysluplnou marketingovou komunikaci je na samém počátku celého procesu třeba učinit několik základních rozhodnutí. V odborné literatuře se označují jako 5 M (mission, money, message, media, measurement):
· poslání – co je cílem propagace,
· peníze – kolik prostředků lze investovat, jaký je rozpočet na propagaci, na kampaň,
· sdělení – jaký je obsah informace, co se má veřejnosti sdělit,
· média – jaké komunikační prostředky se použijí, jaké jsou nejvhodnější pro danou propagaci,
· měření výsledků – čeho se touto propagací dosáhlo, zpětná vazba.
Existují různé postupy, jak zabezpečit aktivity týkající se marketingové komunikace. Zajišťovat je vlastními silami (dnes vzhledem k náročnosti a detailnosti procesu marketingové komunikace se s tím setkáváme zřídka), zajišťovat je dodavatelským způsobem (outsourcing – na klíč, na základě zadání firmy) či ve spolupráci s reklamní či jinou agenturou, která zajišťuje pouze vybranou část marketingové komunikace.
Žádné komentáře:
Okomentovat