Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Veřejné statky:

( 1954 - Samuelson - „The Pure theory of Public Expenditure“)
Statky: a) privátní spotřeby - princip vylučitelnosti a rivality spotřebitelů
b) čistě veřejné statky - statky kolektivní spotřeby - nedělitelnost spotřeby (nesoutěživost spotřebitelů ), nevylučitelnost ze spotřeby, nulové mezní náklady na spotřebu každého dalšího spotřebitele
c) smíšené veřejné statky - např. bazén, divadlo, - můžeme rozdělit spotřebu mezi určité množství spotřebitelů, ale při překročení kapacity dochází k rapidnímu snížení kvality - tzv. funkce přetížení.

Klasifikační kritéria (členění statků)
a) ekonomické: 1.) privátní statek
2.) smíšený statek
3.) čistý statek

b) institucionální: 1.) tržní statek
2.) polotržní statek
3.) netržní statek

U čistých veřejných statků vzniká problém černého pasažéra tzv. „free rider“ problém.
- řeší se to poplatky a daněmi

Státní poručnictví: „merit goods“ - poručnické statky (statky pod ochranou) - např. povinná školní docházka, bezpečnostní pásy, očkování a pod.

Čistý veřejný statek je vlastně totální externalita. Nelze vyloučit žádného spotřebitele - vstupuje do spotřebních funkcí všech jedinců.
Rozdíl mezi externalitami a veřejnými statky je však v tom, že externality nejsou chtěné, ale veř. statky jsou záměrné, zamýšlené.
Veřejné statky jsou pozitivní externalitou!
Pozn. Vyloučení ze spotřeby čistých veřejných statků je technická záležitost - vědeckotechnický pokrok (např. zakódování televizního programu apod.)

2. přednáška
Rozlišujeme: a) nadregionální (národní) veřejné statky - (armáda)
b) regionální (lokální) veřejné statky - (čistička)


Poručnické statky + mikroekonomické důvody tržních selhání + státní zásahy z důvodů dosažení efektivních alokací = externality : a) Coasův teorem
b) Internalizace

Vládní selhání: (government failure)
hlavní důvody: 1.) Obtížnost předvídání důsledků státních zásahů
2.) Časové zpoždění a omezená informovanost
3.) Omezená možnost kontroly nad reakcí osob a soukromého trhu
4.) Omezená možnost kontroly činnosti státní správy (proč úředníci jednají, jak jednají?) - tzv. byrokratický imperativ - a) monopol na informace
b) tendence k rozpínavosti
c) maximalizace preferenčních funkcí - moci
d) vyvolání zádní nepostradatelnosti
5.) Podstata politických procesů (velkým vynálezem soukromého podnikání je BANKROT, v politických procesech neúspěšná politika nemá konce)

Žádné komentáře:

Okomentovat