Výdaje
- existují určité typy statků, které obce zabezpečují pro vyšší úroveň
+ lokální statky (svoje)
omezení:
- existuje rozpočtové omezení daní příjmovou stranou
- rozsah odpovědností a povinností daný zákonem pro nižší celky
- samosprávám je rozsah a složení výdajů částečně určen
- stanoveny mzdové tarify zaměstnanců centrálně
- stát dohlíží na určitý standard poskytovaných služeb (rozsah, kvalitu,…)
- poskytuje některé služby i v rámci své působnosti (je velmi obtížné, pokud je služba nerentabilní, aby se snížil standard)
- obce dále nemohou ovlivnit demografické podmínky, přírodní podmínky (obec, odkud se stěhují občané, má jiné problémy než obec, která má dostatek mladých lidí)
- makroekonomické hledisko celého státu – odraz v obcích (pokud je konjunktura, není problém naplňování rozpočtu a poskytování služeb)
- vše se může měnit v čase, prostoru (i mezi jednotlivými kraji)
Členění výdajů
1) podle ekonomického hlediska:
- běžné
- kapitálové
2) podle rozpočtové skladby:
- druhové (závazné)
- funkční
- kapitálové (u obcí se neužívá)
3) podle typu infrastruktury, na kterou jsou vynakládány:
- sociální
- ekonomické
4) podle funkcí veřejných financí:
- alokační (nejvíce)
- nedistribuční
- stabilizační
5) podle rozpočtového plánování:
- plánovatelé
- neplánovatelé
Ekonomické hledisko
běžné výdaje ( v ČR asi 63 – 68 %)
- obec je vynakládá na běžné účely
- týkají se běžného rozpočtového roku
- pravidelně se opakující
- nájemné, platy, transfery, sociální dávky
kapitálové výdaje (v ČR asi 32 %)
- k financování dlouhodobých aktivit
- obec by si je měla naplánovat a rozdělit na celou dobu životnosti investičních aktivit
- obec by měla vědět celkové náklady do tohoto roku (+ plánované celkové náklady) a zdroje financování (dotace, vlastní, úvěry) + náklady daného roku + následujících let
způsob financování
- u SAPARDU nejprve obec zaplatí vše a po dokončení stavby a její kolaudaci dostanou peníze ze strukturálních fondů EU
- výnosy z prodeje majetku
- leasing, odpisy, úvěry
→ nesmíme zapomenout na náklady ještě před začátkem stavby (např. projektové N, výkup pozemků,…), ekonomický dopad (jaká bude poptávka po službě,..), ekologický dopad,…
Rozpočtová skladba
druhové
- výdajů se týká třída 5 a 6
- č. 5 – běžné
- č. 6 – kapitálové (nastudovat členění výdajů)
funkční
- srozumitelnější pro občany
- rozdělení podle funkcí
- problém s hodnocením výdajů obcí a poté s jejich srovnáváním
Typ infrastruktury
ekonomicky-technická
- obecní podniky (pro ně půjčky, dotace)
- půjčky, dotace soukromému sektoru, pokud si od nich obec služby najímá
- dotace a půjčky FO, PO, pokud chce obec podnikatele udržet v obci
- pro příspěvkové organizace
- na veřejné kanalizace
- výstavba bytů
- vyplácí se, aby se budoucí uživatelé podíleli na nákladech (např. osvětlení, místní komunikace, inženýrské sítě,…)
sociální
- transfery, dotace na sociální zařízení (azylové domy, domovy důchodců,…)
- školství
- zdravotnictví
- většinou neziskové organizace
- dovoz jídel – sociální služby
Veřejné finance
alokační
- nejvíce se týkají samospráv
- nákup služeb, výrobků od soukromých firem obcí, aby mohla poskytnout služby obyvatelům
- kopírky, papíry, materiál
- tyto výdaje mohou mít i stabilizační účinek (poskytne příjmy firmám, zvýšení zaměstnanosti,..)
- nákup od místních firem
- statky a služby může obec poskytovat sama nebo je nakupovat (prostředky příspěvkových organizací)
- poplatkové služby → smíšený statek (vodné, stočné, komunální odpad)
problém – řada poplatků regulována státem (např. nájemné u starších domů) → musí poskytovat adresnou dotaci, pokud si služby lidé nemohou dovolit
redistribuční
- dotace jednotlivým subjektům (na nájemné, sociální služby)
- pravidla pro poskytování jsou dána zákony, část si může určit sama
= nedistribuční funkce je jen u toho, o čem si obec rozhoduje sama
Rozpočtové plánování
plánovatelné
- mandatorní výdaje (výdaje na sociální transfery)
- výdaje na mzdy, nájemné, otop, materiál,…
→ narůstá jejich podíl a tím se snižuje prostor pro ovlivňování obcí
neplánované
- nahodilé
- výdaje na povodně, sankční výdaje při porušení rozpočtových pravidel,…
Struktura výdaje v ČR v roce 2002
- běžné 67,8 % - v rámci přenesené působnosti (financováno příspěvky SR)
- v rámci samostatné působnosti
- kapitálové 32,2 %
q funkční členění nám neumožňuje rozdělení výdajů, protože různé obce vykonávají jiné služby, některé samostatně, některé kumulovaně
q výdaje na školství – něco ze státu, něco od obcí + mzdy
q výdaje jsou různé podle velikostní struktury obcí (na samostatnou činnost úřadu jde velký % podíl výdajů – jsou neekonomické)
- mají malé objemy rozpočtu a nemají finance na velké investiční akce (např. na čističku,…)
q v porovnání s jinými zeměmi máme velký podíl kapitálových výdajů (zastaralost obcí)
q kraje jsou nejvíce financovány účelovými dotacemi a proto je dáno jaké budou mít výdaje a kam
- běžné
- kapitálové – ještě zatím neinvestují nebo minimálně (asi 10 %)
- část svých peněz vydávaly obcím na odstraňování škod po povodních
Žádné komentáře:
Okomentovat