Návratné příjmy
- obce i kraje mají velmi liberální přístup na trhy ( k následným příjmům)
typy:
* bankovní úvěry
* emitované dluhopisy (obligace)
* půjčky z fondů nebo návratné finanční výpomoci
úvěry – pro obce je důležitá
Ø doba splatnosti – krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé
Ø podmíněné splácení dluhové služby
Ø zpětné stanovení úrokové sazby
úvěry
- u obcí do 1 roku na překlenutí časového nesouladu
- střednědobé na investiční činnost, kapitálové výdaje
úrok
- někdy bývá splácen pouze úrok z běžného a jistina z kapitálového rozpočtu nebo oboje z běžného
- sazba – stálá (fixní), variabilní (podle kurzu ČNB)
- fixní je výhodnější pokud předpokládáme růst sazeb
- v některých zemích existují speciální instituce, které půjčují jen obcím; územní samosprávné celky → výhodněji než komerční banky = měkké půjčky
- u nás ne
- takovéto měkké půjčky připomíná půjčka z Fondu na ZP (část % bezúročná půjčka, 40 % dotace, 20 % si obec financuje sama)
způsoby splácení:
q anuitní metoda (stále stejné splátky)
- kombinace úrokové splátky a jistiny
- úroková složka je větší na začátku splácení
q pouze úroky (u obligací)
- jistinu na konci životnosti půjčky celou najednou
- průběžně platíme úroky
- lze použít u projektů, které nám budou v budoucnosti přinášet příjmy (např. budovy)
q front and loading
- pravidelná platba
- stále stejná jistina + úrok z nesplacené jistiny
- snižují se splátky
q rest and loading
- splátky se zvyšují (úroky se zvyšují)
- výhodné u projektů vytvářející příjmy
problém ručení obcí:
- majetkem
- budoucími příjmy (banky to akceptují)
- 3 osoba (není běžné)
- ručit majetkem se omezuje, protože obce přehnaly půjčky a dostaly se do platební neschopnosti (ručily úřadem, školou,…) – nemohly vykonávat svou funkci
- v ČR chybí zákon o bankrotu obcí
- omezeno v Zákoně o obcích (nesmí ručit za půjčky někoho jiného – např. za podnikatele, kterého si chce udržet) - § 38 (viz ofocené kopie)
Emise obligací
- emisi komunálních obligací schvalovalo Ministerstvo financí ČR, to bylo zrušeno a schvaluje to Komise pro CP, ale uvažuje se o navrácení MF ČR
- emise provádí prostřednictvím banky (poplatky)
- administrativně je levnější a rychlejší půjčka
- zdaňováno stejně (v USA nepodléhá zdanění při nákupu občany)
- největší boom v roce 1997 (dnes jen Praha a vloni Praha a Brno)
- Praha emituje v eurech (i Brno)
- jsou výhodnější ve větším objemu, kdy se náklady rozloží (pro velká města)
- 1999 – Praha – 200 mil. Eur
- dnes – Praha – 5 mld. Kč
→ dluh obcí je dnes 58 mld.
regulace zadluženosti:
* v rozpočtových pravidlech (rozpočet by měl být sestavován jako vyrovnaný – jinak musí obec prokázat, čím schodek pokryje)
* obec si může stanovit rozpočet před schválením dotací ze SR, ale až vyjde, musí stanovit rozpočtová pravidla a příjmy zohlednit
* nesmí být tichý společník, komplementář v komanditní společnosti ani zakládat v. o. s.
* musí být proveden audit a stanoví se sankce, pokud pravidla poruší
Výpočet ukazatele dluhové služby
- ukazatel zadluženosti musí každá obec vyplnit a podle toho stát vyplácí dotace
- pokud míra podílu překročí 15 %, obec by neměla dotace odeslat
- stále více kompetencí je převáděno na nižší stupně
Žádné komentáře:
Okomentovat