Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1) Přednáška: Místní finance

Základní pojmy

veřejná správa = záměrné činnosti prováděné institucemi státní správy a samosprávy


veřejná správa

- státní správa

- samospráva

a) územní samospráva

b) zájmová skupina (komora advokátů, daňových poradců,…)


samospráva – rozhoduje se veřejnou volbou

- pro vznik samosprávy musí být politické předpoklady (demokratické zřízení, volba zastupitelů, legislativní podmínky – vymezení působnosti, vzniku, přenesené působnosti, dozoru státu) a ekonomické předpoklady (finanční prostředky, vymezen majetek a jak s ním zacházet, rozpočet)


státní správa – zastupitelské orgány


2stupňové zřízení:

a) obec – základní jednotka samosprávy

b) kraje – vyšší, regionální stupeň



Struktura veřejné správy v ČR


Vláda ČR - dekontrolovaný orgán státní správy

- detašované pracoviště ministerstev


okresní úřady (státní správa) - obce
- státní správa

- samospráva

- větší obce, města - samospráva

- přenesená státní správa

- letos okresní úřady zrušeny, kompetence přešly na obce 3. typu a na kraje

- u nás se vykonává smíšený model (spojený)

- obce (kraje) vykonávají samosprávu i státní správu v přenesené působnosti

- vymezuje Ústava (hlava VII.)

- kraje fungují od roku 2001

Zákon o obcích č. 128, Zákon o krajích č. 129


Obec

- právnická osoba

- sestavuje rozpočet

- má majetek

- místní příslušnost


Reforma

- byla provedena na 2 etapy

- 1. etapa – založení krajů + převod kompetencí

- 2. etapa – zrušení okresních úřadů



Historie

- práva a povinnosti městům uděloval panovník

- města musela zajišťovat ochranu majetku proti požáru, ochranu majetku

- vybírání daní (dnešní daně z prodeje – DPH)

- rozdíly mezi městy

- od 19. století se objevuje ochrana a úloha státu v místním financování

- množství prostředků a způsob financování závisel na typu používané ekonomické školy (Keynes, Samuel)

- obce, města i regiony získávaly velké pravomoce, ale neměly finance a docházelo k zadlužování

- v 70. letech krize

- snaha omezit kompetence, převést je na stát

- samospráva se dostává do popředí s EU



Historie v českých zemích


1849 - Stadionovo obecní zřízení

- uzákonění obcí

- základem je obec, v ní se volí obecní výbor a obecní zastupitelstvo

- purkmistr – výkonný orgán volený obecním výborem

- obce měly také 2 působnosti: přirozená (školy, osvětlení,…) a přenesená



1861 – Schmerligova ústava

- snaha o úpravu územního uspořádání

- vznikly země – Slezsko, Čechy a Morava

- byla možnost zřizovat i okresní samosprávu


Příjmy obce

- z obecního majetku

- přirážky k daním (nebyly nijak ohraničeny)

- v roce 1896 osvobozena daň z příjmů

- záleželo na obci, jak bude velká

- tvořily až 50 %

- dávky (nájemné, nápojové)


Příjmy zemí

- země měly velké pravomoce (zemědělské, stavební)

- měly další příjmy z fondů (zemědělské, fondy školství,…)

- docházelo k zadlužování, a proto byly založeny zemské fondy k úhradě dluhu


Okresy

- různé postavení a kompetence podle zemí

- v Čechách – budování a údržba silnic, zdravotnictví,…

- Morava a Slezsko – budování a údržba silnic



po roce 1918

- myšlenka národních výborů (moc se neujaly)

- přešlo se na obce a okresy

- na Slovensku byly základní municipia + župy

- postupně se ujednotilo jako v Čechách


příjmy

- z obecních podniků (lesy, jatka, kamenolom, kanalizace,…)

- vlastní daně, dávky, poplatky

- státní příděly

- přirážky k daním (daň domovní, z obratu,…)



od roku 1928 došlo k reformě

- sjednocena Morava a Slezsko → Moravskoslezská země

- stálé zadlužování – zemské fondy (umořování nebo převzetí dluhů)



2. světová válka – protektorát Čechy a Morava

- okleštěny úkony obcí – vznikají přebytky obcí, které musely použít na investice do Říšských CP



po 2. světové válce

- zřízeny národní výbory - obecní (místní, městské)

- okresní

- krajské

- působnost místních národních výborů se okleštila a staly se výkonem státní správy, financovaly se rozpočtem státu

- majetek znárodněn, příjmy v rámci státních dotací



1960

- snížen počet krajů (10) a okresů (108)



1968 vzniklo federativní uspořádání (2 republiky)

- stát obce oddlužil

- národní výbory se zbavily působnosti a odpovědnosti za obce

- další snížení počtu krajů (8) a okresů (76)

- náznak zvyšování pravomocí

- nejsou rozdíly mezi kraji – přerozdělování do chudších krajů pomocí dotací



Schéma rozpočtové soustavy po roce 1968

Federální SR

Státní rozpočet ČR Státní rozpočet SR

ústřední rozpočty krajů - obdobně

rozpočet KNV rozpočet okresů

rozpočet ONV souhrn rozpočtů MNV a M(e)NV



Vznik ČR

- rok 1991 – 1992

- pokus přidělit obcím vládní příjmy (daň z odvodu mezd a daň z obratu)

→ nenaplňovaly se

- obce se dostaly do problémů – dotace

- příjmy z daní až od roku 1993

- v roce 1993 bylo zakotveno postavení okresů a vznik krajů




4 základní úrovně vlády podle mezinárodních úmluv

1. ústředí ( u států unitárních je to republiková vláda a u federací je to federativní vláda)

- mohou vykonávat správu i na nižší úrovni

- financováno ze SR, nemá pravomoce vytvářet vlastní příjmy

- ústřední rozpočet spoluvytváří parlament

- dána pravidla pro příjmy na nižších úrovních


2. vlády jednotlivých států (u federace – státní, republikové)

- u unitárních států být nemusí nebo nemusí být jen nikde zakotveny nebo (jako u nás kraje) zakotveny v ústavě

- dělení podle pravomoce vytvářet vlastní příjmy

- např. kraje, distrikty, provincie


3. místní úroveň (městské, municipální, obecní vlády) – základní jednotka


4. nadnárodní vláda (EU)

- na základě úmluv země odvádí finance a podle pravidel jí jsou poskytovány příspěvky

- vytváří rozpočet

- založeno na principu subsidiarity (o záležitostech rozhoduje ta úroveň, které se to týká)


Smíšený model nebo 2 oddělené orgány pro státní správu a pro samosprávu – velmi členité a

komplikované vztahy

Žádné komentáře:

Okomentovat