Majetek územních samospráv
- aby mohly instituce konat svou funkci, musí mít odpovídající majetek
Majetek
- je základním rysem a podmínkou samosprávy
- je základnou a nástrojem místní a regionální politiky
- je předpokladem realizace veřejného zájmu
Majetek obcí a krajů tvoří:
- nemovitosti (půda, lesy, pozemky)
- nehmotný majetek (práva duševního vlastnictví, pohledávky, ochranné známky,…)
- majetková práva
- CP a peníze
* majetek slouží k realizaci veřejného zájmu (zájem má na nich stát, obec nebo o něj nemá zájem soukromý sektor)
* majetek je zdrojem příjmů rozpočtu, předpokládaných úvěrů
* ale vyžaduje určité výdaje
* obec může, pokud hospodaří s majetkem, vstupovat do právních vztahů (prodávat ho, pronajímat)
Dělení majetku:
Ø na veřejnoprospěšné účely (sociální účely)
Ø slouží pro podnikání územní samosprávy (pokud ho vkládá do společnosti) – jde to ve většině zemí
Ø slouží pro výkon samosprávných funkcí (budova obecního úřadu, školy)
- obec může podmínit prodej lukrativních pozemků (staveb) např. vybudováním infrastruktury, aby se na službách podílel soukromý sektor
- dlouhodobý pronájem – vystaví to soukromý sektor a až po např. 20 letech to přejde na obec (do té doby platí nájem)
→ z ó n y s p o l e č n é h o r o z v o j e
Vliv na pozemky (nemovitosti)
- obec by měla mít představu, jak nakládat s majetkem (např. historické památky – nechat si je, prodat je?)
- poskytnout dotace na opravy soukromým subjektům
- vliv má nabídka a poptávka na trhu
- jestli má obec dostatek bytů nebo zda musí stavět
- záleží na managementu obce
- péče o majetek může způsobit příliv obyvatel do města, podnikatelů → vliv na cenu půdy = zpětné zhodnocení
Majetek obcí
- 1. 1. 1950 znárodnění majetku obcí státem a národními výbory – obce dostaly majetek jen do správy
- 1989 začalo navracení majetku (ne všechen, protože tohoto procesu se dotkla malá privatizace a restituce = jen pokud o majetek nebyl v privatizaci zájem)
V ČR
1) Postavení obce jako vlastníka (právní postavení)
- vlastnictví majetku je dáno Ústavou a zákony o obcích (128/2000) a o krajích, Listinou základních práv a svobod
- nemáme zákon jen o majetku obce (pouze majetku státu)
- podle Ústavy mají vlastnické právo – stát, obec, kraj, FO a PO
- hlava 7 – zahrnuje samosprávu → má svůj rozpočet a majetek (= znaky samosprávy)
- Listina zaručuje vlastnictví všem
- vyvlastnění je možné jen ve veřejném zájmu, za úhradu a na základě zákona; vlastnictví je nedotknutelné
- u obcí a krajů je vlastnictví vázáno na katastr (území) obce – nenáleží jim vypořádání, pokud se odstěhují (lidem nenáleží spoluvlastnictví majetku obce)
- právo je dáno i právní subjektivitou obce jako právnické osoby
- musíme odlišovat majetkoprávní vztahy (majetkové práva) od práva vlastnického (některá práva můžou být převedeny na jiné subjekty, ale jen práva ne majetek)
2) Faktické navracení majetku
- obcím byl majetek navrácen:
a) ze zákona č. 172/1991 Sb. o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obce
§ historický majetek – majetek, který obce vlastnily k 31. 12. 1949 (k datu znárodnění); část se ale vrátit nedala (nová výstavba, právo trvalého použití, lesy, rybníky mimo obec)
- nevracelo:
- majetek bývalé federace
- majetek armády
- majetek ministerstva zahraničí (ambasády)
- majetek, který přešel do vlastnictví občana
- majetek dotčen restitucemi
- majetek, u kterého bylo právo dlouhodobého užívání
- majetek družstev a jiných nestátních organizací (KSČ)
- majetek, kde došlo k jeho výrazným změnám (na louce se postavily domy)
- lesy a pozemky v národních parcích
§ převedený do vlastnictví obcí na základě původního práva hospodaření – majetek, se kterým měly právo užívání národní výbory (ty se proměnily na obce)
§ bytový fond – obytné domy s pozemky, které se stavbou tvoří 1 funkční celek
- které jsou na katastru obce
- právo na hospodaření měla obec
- byly vlastnictvím státu
§ rozestavěné jednotky komplexní bytové výstavby – rozestavěné paneláky, pokud byly na území obce (k 31.12. 1992)
§ majetek investorských organizací – organizace národních výborů
→ obcím se vrátily:
- nezastavěné pozemky
- zastavěné pozemky ve vlastnictví FO (ty, které přešly do vlastnictví státu –
emigranti)
- majetek, který tvoří funkční celek
b) rozhodnutím
- nepřešlo automaticky, obec musela žádat Ministerstvo kultury, školství, okresní úřady
* majetek ve vlastnictví státu, na kterém byla provozována rozpočtová organizace a zřizovatelem byla obec
* malé podniky, které se neprodaly v privatizaci
* státní podniky, jehož funkce zřizovatele přešla na obec a okres (teplárny,…) → se souhlasem Ministerstva pro správu národního majetku a privatizaci
c) bezúplatný převod
- v rámci procesu privatizace od fondu národního majetku (CP v oblasti energetiky, teplárenství, distribuční energetické společnosti) s cílem zachování vlivu obce na společnost (regulace cen, veřejný zájem)
- akcie ČS, a. s.
d) dalšími zákony
- převod majetku na obce a kraje spolu s organizačními složkami a příspěvkovými organizacemi podle:
Zákona č. 290/2002 Sb. o převodu některých dalších věcí, práva a závazků ČR
na kraje a obce, občanská sdružení působící v oblasti tělovýchovy a sportu
Zákona č. 157/2002 Sb. o přechodu některých věcí a práv a závazků z majetku
ČR do vlastnictví kraje
- taxativně vymezeno zvlášť pro každý kraj
- Ministerstvo kultury: Státní vědecké knihovny, Galerie
- Ministerstvo dopravy: Správa a údržba silnic
- Ministerstvo zemědělství: Učiliště
- Ministerstvo školství: Gymnázia, Dětské výchovné ústavy, Střední odborné
školy
- Ministerstvo zdravotnictví: nemocnice, územní střediska záchranné služby
- Ministerstvo práce a sociálních věcí: ústavy sociální péče
- po dobu 10 let nebyla možnost použít majetek na jinou činnost = SOUD ZRUŠIL
- pokud jde o movité věci, stále to platí (použité ke stejnému účelu, pokud se stane nepotřebným, musí být nejprve nabídnout k nákupu státu)
3) Hospodaření s majetkem
- obce a kraje mohou hospodařit s majetkem
* mají povinnost pečovat o něj, zachovávat jej a pečovat o jeho rozvoj
* provádí inventarizaci majetku, evidovat jej
* musí znát rozsah majetku
* obce majetek chrání před odcizením, poškozením, zneužitím
vlastnická práva:
- obce mohou majetek zapůjčit, pronajmout, prodat, darovat
- mohou majetek vkládat do PO (zakládaných obcemi)
- svěřovat zřizovaným organizacím (bezúplatně i úplatně)
- vkládat jej do majetku dobrovolných svazků obcí
- ručit majetkem, pojišťovat ho
- získávat jej převodem, darem, dědictvím
- vytvářej jej výstavbou a nákupem
- hospodaření je svěřeno z a s t u p i t e l s t v u o b c e
- u kraje se musí záměr dát 30 dní dopředu na úřední desku (u obcí 15 dní)
- nakládání s majetkem by mělo vycházet z dlouhodobých dokumentů:
- program rozvoje kraje (mikroregion, obce)
- územního plánu
- regulačního plánu (vychází z územního plánu)
- cenové mapy (vydává obecně závaznou vyhlášku)
- rozpočtové výhledy
- koncepce využití obecního majetku
- návrh na vytváření map hodnotových zón pozemků (jako cenové mapy u budov)
Žádné komentáře:
Okomentovat