Fiskální federalismus
- řeší vztahy mezi úrovněmi
- objektivní jev vyplývající ze skutečnosti, že se vyskytují minimálně 2 úrovně veřejné správy (centrální a místní)
- zkoumá vertikální i horizontální struktury veřejného sektoru a optimalizaci vazeb mezi jeho jednotlivými stupni a články
- využití jednotlivých fiskálních funkcí mezi jednotlivými úrovněmi
- rozdělením pravomocí a odpovědnosti za jednotlivé výdajové oblasti a stanovením daňových pravomocí a uspořádáním příjmů
2 základní modely:
a) vertikální (koláčový od Musgrafa)
- jednotlivé úrovně mají relativní nezávislost (vazby nejsou patrné)
- anglosaský model
daně → federální SR → výdaje
daně → republikový SR → výdaje
daně → municipální rozpočet → výdaje
- horizontální (model ze SRN)
- vykazuje znaky federativního státu, ale existují významné a silné vertikální vazby mezi úrovněmi při přerozdělování příjmů i horizontální vazby při přidělování příjmů chudším zemím
daně → federativní SR → vládní výdaje
→ daně → republikový SR → vládní výdaje → republikový SR →
→ daně → municipální rozpočet
MR MR → výdaje
- ve většině zemí existuje smíšený model
extrémy:
1. horizontální (centralizovaný model)
daně → federativní SR → republikový SR
dotace
republikový SR
místní místní místní
- nejnižší úroveň nemá pravomoce ani vytvářet příjmy ani je rozdělovat (vše řízeno zhora)
2. vertikální
- neexistují žádné vazby mezi úrovněmi
Fiskální decentralizace
- jak daně z příjmů, tak výdajových kompetencí
- decentralizace veřejných výdajů
- větší spoluúčasti – místních vlád při rozhodování o některých veřejných statcích, bez změn jejich financování
důvody pro fiskální decentralizaci (přínosy)
* propojení prospěchu vzhledem k nákladům
* vyšší elasticita k geografickým a individuálním preferencím (volení zástupci z oblasti)
* bezprostřednější vazba mezi voliči a politiky a intenzivnější kontrola ze strany občanů
* existence prostorové omezenosti užitků z veřejných statků (platí ti, kdo ho používají)
* relativně vysoké náklady v případě centrálního systému (ztráty efektu z centralizace)
*
- čistý lokální statek
- veřejný statek
ztráty efektu z fiskální decentralizace
* záleží na elasticitě poptávky
* při elasticitě = ¯ ztráty
* vláda nezná preference v jednotlivých územních jednotkách
cena D2
D1 vynucená úspora
P C nabídka
A E
množství
Q1 Qc Q2
D1 = poptávka obce 1
D2 = poptávka obce 2
Qc = množství daně z centra
Q1 = množství požadované obcí 1
Metody místních financí
1. Charles Kiebut
předpoklady:
- dostatečné množství fiskálních jednotek
- volba nohou (lidé se stěhují podle volby statků ve skupině)
- příjmy jen z důchodů
- neexistují vazby vázanosti na prostředí
- jev přetížení (kvalita, užitek statku se s množstvím lidí snižuje)
- ale i naopak, pokud se poskytují statky ve velkém, dají se realizovat úspory z rozsahu
2. Teorie klubů (od Bucharana)
- jedinci mají společné zájmy a vytváří kluby, aby dosáhli úspor z rozsahu
- alokace statků se pak liší podle preferencí
→ stát musí vždy zabezpečovat určité přerozdělování na principu SOLIDARITY, aby byla zaručena určitá skladba statků na celém území nebo může spotřebu statků vynutit zákonem (základní školy, očkování)
fiskální funkce:
a) alokační (o statcích by měly rozhodnout nižší jednotky)
b) stabilizační (určuje vláda, nelze moc využít na nižší úrovně, jen snaha o snižování nezaměstnanosti budováním průmyslových zón)
c) nedistribuční (podle preferencí municipalit)
Zásady fiskálního federalismu
- rozdílnosti (souvisí s alokační funkcí, snaha respektovat preference obyvatelstva)
- centralizace přerozdělování (redistribuce od státu jednotná pro všechny)
- centralizovaná stabilizace
- zajištění minimální úrovně základních veřejných statků a služeb (školství, zdravotnictví)
- vyrovnání fiskální pozice
- ekvivalence (souvisí s omezením užitku v prostoru, platit mají ti, kterým prospívá)
- lokační neutralita (omezení možností volení obcí)´
Principy financování obecní samosprávy
- konzistence s celým systémem financování státu
- respektovat fiskální politiku
- fiskální systém územních samospráv by měl být částečně nezávislý na celém systému (decentralizace)
- průhlednost (transparentnost – kontrola jak laická, tak ze zákona) – právo kontroly a zpětných vazeb
- stabilita v čase a prostoru (aby nižší úrovně mohly prognózovat vývoj příjmů a výdajů) – u nás se systém daní často mění – je to těžké; mění se také demografická struktura, povinnosti obcí, výnosy z daní
- účinnost (efektivnost – souvisí s alokační funkcí)
- administrativně nenáročné – mít méně poplatků, ale výnosnějších
Žádné komentáře:
Okomentovat