Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

8) Přednáška: Místní finance

Financování kraje

- vznikly v roce 2001

- přešly na ně zřizovatelské funkce (2600 organizací) – zejména ZŠ, SŠ, odborné učiliště

- z přenesené působnosti převzaly funkční místa pro zabezpečení této působnosti ( 2677)

- územní plánování

- rybářství

- stavební organizace

→ jednalo se o 11,3 mld. Kč



2001 – financování v roce 2001 formou dotací, protože se na daních nepodílely


Daňové příjmy krajů

- žádné daňové příjmy (podávaly návrhy změn parlamentu)

- jediné poplatky byly s p r á v n í p o p l a t k y (jediné daňové příjmy kraje v roce 2001)



Dotace krajů

* dotace v rámci finančních vztahů SR a rozpočtů krajů ( prostředky kapitoly Všeobecná pokladní správa:

účelové - dotace na krajský úřad (platy, energie, cestovné,… 890 mil.)

- dotace na zastupitelstvo (platy zastupitelů, cestovné,174 mil.)

* dotace z jednotlivých resortů (13 mld.)



Nedaňové příjmy

- 73 mil.

- odvody příspěvkových organizací

- pronájem, prodej majetku



Kapitálové příjmy

- minimálně 7,9 mil. Kč



2002

- přecházejí další zřizovatelské funkce na kraje

- kraje se začaly podílet na sdílení daní 3,1 %

- stejná skladba jako u obcí

- koeficienty stanoveny pro každý kraj (podle počtu funkcí, které na něj přešly)

- daňové příjmy 10, 169 mld. Kč

- nedaňové příjmy 720 mil. Kč

- kapitálové příjmy 37 mil. Kč

- celkem příjmy 37,6 mld. Kč

- 71 % příjmů byly dotace (26,7 mld.)


Dotace

* z kapitoly Všeobecná pokladní správa:

- příspěvek na výkon státní správy (kritériem byl limit počtu zaměstnanců na výkon

přenesené působnosti z roku 2001)

- dotace na dobrovolné hasiče obcí

- příspěvek na dopravní obslužnost – autobusy, dráhy

- na výkon zřizovatelských funkcí a činností převedených z okresních úřadů, obcí,

případně resortů krajům

- na sociální služby

- na financování reprodukce majetku územních samosprávných celků


* dotace z ministerstev (27,3 mld. Kč) – neinvestiční, investiční – nejvíce na školy (účelově vázané školám)



Nedaňové příjmy

- 720 mil. Kč

- příjmy z prodeje majetku

- odvody



Kapitálové příjmy

- 37,7 mil. Kč

→ vlastní příjmy tvořili 29 % příjmů



2003

- nárůst dotací na 77,6 mld. Kč

- daňové příjmy 11, 7 mld. Kč

- nedaňové příjmy 1,3 mld. Kč

→ snížil se podíl vlastních příjmů na 15 %

- přešly další organizace (1/2 organizace poskytující sociální služby) – nemocnice, střediska záchranné služby

- vznik nových funkčních míst

- rozpočtové určení daní se nezměnilo

- neměnila se ani skladba dotací

- kraje chtěly změnu daňového určení krajům, ale zákon neprošel (aby měly větší možnost ovlivnit)

- finance by se rozdělovaly podle koeficientů a kraje by s nimi mohly disponovat

→ neprošlo to – nakonec ministerstva souhlasily přesunout:

dotace – 27,7 mld. Kč

objem rozpočtového určení daní po novele – 39,66 mld.Kč

podíl objemu RUD na sdílených daních – 10,32 %

→ bylo by na kraje, jestli poskytne dotace obcím

Žádné komentáře:

Okomentovat