Financování kraje
- vznikly v roce 2001
- přešly na ně zřizovatelské funkce (2600 organizací) – zejména ZŠ, SŠ, odborné učiliště
- z přenesené působnosti převzaly funkční místa pro zabezpečení této působnosti ( 2677)
- územní plánování
- rybářství
- stavební organizace
→ jednalo se o 11,3 mld. Kč
2001 – financování v roce 2001 formou dotací, protože se na daních nepodílely
Daňové příjmy krajů
- žádné daňové příjmy (podávaly návrhy změn parlamentu)
- jediné poplatky byly s p r á v n í p o p l a t k y (jediné daňové příjmy kraje v roce 2001)
Dotace krajů
* dotace v rámci finančních vztahů SR a rozpočtů krajů ( prostředky kapitoly Všeobecná pokladní správa:
účelové - dotace na krajský úřad (platy, energie, cestovné,… 890 mil.)
- dotace na zastupitelstvo (platy zastupitelů, cestovné,174 mil.)
* dotace z jednotlivých resortů (13 mld.)
Nedaňové příjmy
- 73 mil.
- odvody příspěvkových organizací
- pronájem, prodej majetku
Kapitálové příjmy
- minimálně 7,9 mil. Kč
2002
- přecházejí další zřizovatelské funkce na kraje
- kraje se začaly podílet na sdílení daní 3,1 %
- stejná skladba jako u obcí
- koeficienty stanoveny pro každý kraj (podle počtu funkcí, které na něj přešly)
- daňové příjmy 10, 169 mld. Kč
- nedaňové příjmy 720 mil. Kč
- kapitálové příjmy 37 mil. Kč
- celkem příjmy 37,6 mld. Kč
- 71 % příjmů byly dotace (26,7 mld.)
Dotace
* z kapitoly Všeobecná pokladní správa:
- příspěvek na výkon státní správy (kritériem byl limit počtu zaměstnanců na výkon
přenesené působnosti z roku 2001)
- dotace na dobrovolné hasiče obcí
- příspěvek na dopravní obslužnost – autobusy, dráhy
- na výkon zřizovatelských funkcí a činností převedených z okresních úřadů, obcí,
případně resortů krajům
- na sociální služby
- na financování reprodukce majetku územních samosprávných celků
* dotace z ministerstev (27,3 mld. Kč) – neinvestiční, investiční – nejvíce na školy (účelově vázané školám)
Nedaňové příjmy
- 720 mil. Kč
- příjmy z prodeje majetku
- odvody
Kapitálové příjmy
- 37,7 mil. Kč
→ vlastní příjmy tvořili 29 % příjmů
2003
- nárůst dotací na 77,6 mld. Kč
- daňové příjmy 11, 7 mld. Kč
- nedaňové příjmy 1,3 mld. Kč
→ snížil se podíl vlastních příjmů na 15 %
- přešly další organizace (1/2 organizace poskytující sociální služby) – nemocnice, střediska záchranné služby
- vznik nových funkčních míst
- rozpočtové určení daní se nezměnilo
- neměnila se ani skladba dotací
- kraje chtěly změnu daňového určení krajům, ale zákon neprošel (aby měly větší možnost ovlivnit)
- finance by se rozdělovaly podle koeficientů a kraje by s nimi mohly disponovat
→ neprošlo to – nakonec ministerstva souhlasily přesunout:
dotace – 27,7 mld. Kč
objem rozpočtového určení daní po novele – 39,66 mld.Kč
podíl objemu RUD na sdílených daních – 10,32 %
→ bylo by na kraje, jestli poskytne dotace obcím
Žádné komentáře:
Okomentovat