Veřejné statky a služby
- týkají se 4 kategorií, u kterých je dobré, aby se o ně obec zajímala:
1) plyne z nich užitek pro všechny bez rozdílu (čisté VS), např. obecní policie,…
- těžko platitelné
- pouliční osvětlení (pokud tam nelze omezit přístup), hasiči, veřejná zeleň, ŽP)
2) služby poskytnuté jednotlivcům, ale pokud mají vliv na ostatní (pozitivní externality)
- je třeba zajistit určitý standard
- zdravotní péče
3) statky, které jsou nezbytné pro kvalitu života, ale vyjadřují vysoké náklady na pořízení
- vybudování vodovodního systému a zásobování vodou
- obec či kraj dotují službu, aby byla všem dostupná (aby měli vliv na cenovou tvorbu) – přirozené monopoly
4) statky ovlivňující kvalitu života, které by byly pro obyvatelstvo s nižšími příjmy nedostupné, proto kraj (obec) dotuje
- obec dotuje buď obyvatele či firmu, aby měla zisk
- veřejná doprava, knihovny,…
→ zda bude obec statek či službu dotovat je záležitostí politickou (představitelé obce rozhodují, pokud služba není dána zákonem)
- zákonem je dáno vzdělávání, zdravotnictví,…
→ pak se obec rozhoduje, jak tuto službu poskytovat:
- vlastní organizace (rozpočtové a příspěvkové organizace)
- externí organizací na základě smluvního
- organizace s majetkovou účastí obce vztahu
- podle výhodnosti pro obec (kvalifikace zaměstnanců k tomuto rozhodování)
- obce byly zvyklé na vlastní organizace, a proto teď zvažují, zda to změnit nebo zachovat
- připravuje se nový zákon – měl by obsahovat určitý standard služeb, který by obec měla poskytovat, ale je jedno jak
Problémy?
- kdo to bude poskytovat (koho obec zvolí)
- jaký má být poplatek za službu (občané platí vše x ekonomicky nutná výše vč. odpisů)
- čí příjem bude poplatek
A) BRUTO ZPÚSOB
municipální organizace
P municipální rozpočet V
požadavky
municipální organizace
faktury
P municipální rozpočet V platby za odkup
uživatelské poplatky uživatel poskytování služeb
→ poplatky jdou nejprve obci a ta je přerozděluje
B) NETTO ZPÚSOB
požadavky
municipální organizace
P municipální rozpočet V
dotace
poskytování statků uživatelské
poplatky
- poplatky jdou přímo podniku
→ Zastupitelstvo si musí přesně definovat služby – např. kolikrát týdně, na co dotaci, kontrola efektu
Poskytovatelé služeb
1) Komunální organizace
o odbor úřadu (obecního či KÚ), pokud poskytují služby v rámci přenesené působnosti (licence, ověření, ŽL)
- nemají právní subjektivitu, přímý nadřízený starosta nebo tajemník (byrokratické řízení), jde spíše k neefektivnosti (těžko zjistit náklady na určitou službu)
- součást rozpočtu obce (nelze vázat odměny na vykonanou práci)
- není vhodné, nejmenší samostatnost
o organizační složky obcí (krajů)
- dříve rozpočtové organizace (dnes podle zákona z roku 2001)
- zřizovatel je obec nebo kraj
- nemají právní subjektivitu (dříve měly)
- pro činnosti nevyžadující přílišné vybavení, mnoho zaměstnanců, nemají složitou strukturu a nevstupují do složitých právních vztahů
- jesle, mateřské školy, kulturní zařízení, sociální péče
- dnes se ruší
- napojeny na rozpočet brutto způsobem
- zpravidla je nutná dotace
- obec má přímou kontrolu nad organizacemi (příjmy, výdaje), malá motivace zaměstnanců organizace (zaměstnanci pracují na obecním úřadě)
o příspěvkové organizace
- mají právní subjektivitu
- napojeny netto způsobem
- zřizovatel poskytuje dotace na investice (organizace se může starat jen o malé opravy..) a dotace na provoz
- pokud je organizace úspěšná a dosáhne zlepšený HV (zisk), může si ho ponechat a dávat do fondů (motivace), může část odvádět zřizovateli a nebo pokud má právo hospodařit s obecním majetkem, může odvádět odpisy zřizovateli (rozhoduje zřizovatel)
- kromě hlavní činnosti mohou vykonávat i doplňkovou činnost (neměla by být ztrátová a příjmy z ní by měly být použity na hlavní činnost)
- pro služby, které nemají výkyvy v HV (stabilní vývoj)
- PO, zřizovatel musí povolit organizaci vzít si úvěr
- rozdíl v daňovém režimu organizačních složek obcí a příspěvkových organizací (ty musí platit daně, protože jsou PO)
2) Typické obchodní společnosti
- obcí se týkají s. r. o. a a. s.
- rozdíl závisí na majetkové účasti obce:
- 100 % vlastník
- majoritní vlastník a zbytek vlastní jiné obce
- menšinový vlastník a zbytek ostatní obce
- menšinový a zbytek soukromý sektor
- veškeré majetkové podíly vlastní soukromý sektor
vklad - peněžní (nejlepší pro obec)
- know-how
- hmotný majetek (mohla by o něj přijít)
→ dostanou se k většímu množství kapitálu
- družstva – bytová (Správa bytového fondu)
→ obchodní společnosti jsou všechny plátci DPH (pro obec výhodné, např. u stavebních prací odpočet DPH)
3) Neziskové organizace
občanské sdružení
- kulturní, sportovní, sociální
- dobrovolné
obecně prospěšné společnosti
- služby musí být veřejně prospěšné definované v zakladatelské listině za podmínek rovných pro všechny uživatele
- dotace musí být použity na daný účel
- mohou být osvobozeny od daně ze zisku
- zaplní mezeru
4) Dobrovolný svazek obcí
- smlouva na dobu určitou nebo neurčitou
- musí schválit zastupitelstvo obcí
formy možné spolupráce obcí:
a) písemná smlouva na 1 činnost
b) zakládání PO dvěma nebo více obcemi
c) založení dobrovolného svazku obcí (hospodaří s majetkem a má rozpočet)
- dobrovolný svazek obcí má určitý statut (zakladatelskou listinu):
- jaký má majetek (vkládajícího obce k hospodaření, ale stále je majetkem
jednotlivých obcí)
- další majetek můžou nakupovat a ten už pak patří dobrovolnému svazku obcí
- způsob rozdělení zisku / ztráty
- podmínky přistoupení / vystoupení ze svazku a způsob vypořádání
- prosazování společenských zájmů (mikroregiony, vytvoření vodou, programové dokumenty, dotace ze zahraničních fondů,..)
Typy právních vztahů mezi obcemi a poskytovateli služeb
1) přímé řízení
2) smluvní vztah
- smlouva o poskytování služeb
- smlouva s provozovatelem
- pronájem
- dohoda o financování
- koncese
3) licence
4) bez právního vztahu
Faktory, které se liší podle typu smlouvy
- řízenost obcí
- kdo je odpovědný za investice, provoz, údržbu
- zda obec může poplatky regulovat
- příjem výnosů (čí jsou provozní výnosy)
- odpovědnost z finančního rizika
- dotace (jejich výše, zda je nutná)
- rozsah monopolů
Přímé řízení
- veškeré rizika a odpovědnosti má obec
- nemají právní subjektivitu
příspěvkové organizace:
- zřizovatel je odpovědný za investice, za DHIM a DNIM ručí organizace
- výši poplatků určuje (reguluje) obec
- obec může stanovit dotaci, ale může požadovat zisk
- provozní příjmy si nechá organizace
- ručí obec (obyvatelům)
Smlouvy
Smlouva o poskytování služby
- obec/kraj je uzavře se společností:
- ve které má obec účast
- externí organizace
- sepsána za činnost jako celek (bytový fond) nebo na dílčí části
- obec zůstává vlastníkem majetku, ale provozovatel odpovídá za údržbu
- provozní příjmy získá obec
- poplatky podle smluvní ceny:
- celková roční částka
- výše skutečně vynaložených nákladů + část navíc (% odměna)
- výše jednotlivých nákladů + % odměna
- obyvatelům ručí obec
Smlouva s provozovatelem
q bez podílu na zisku
- vlastníkem majetku je obec, provoz provozovatel
- obec stanoví poplatky
- náklady na provoz a údržbu stanoveny z příjmů z poplatků (přebytek získá obec nebo hradí schodek obec či provoz)
- odpovědná obec obyvatelstvu
q s podílem na zisku
- vše platí jako bez podílu, jen provozovatel požaduje nižší poplatky a navíc získává podíl na zisku (% část přebytku)
- užívá se tam, kde předpokládáme, že není třeba dotací (náklady hradí poplatky)
- obec může určitým skupinám dotovat
Pronájem
- externí organizace - vlastněná obcí
- nevlastněná
→ jdou všechny typy
- nájemce odpovídá za službu a nese finanční rizika
- obec zůstává vlastníkem majetku, nájemce má údržbu
- provozní výnosy jdou nájemci
- poplatky obec může regulovat
- nájemce obci hradí nájem nebo % podíl na výnosech z příjmů (možná i kombinace)
- majetek do pronájmu na střednědobý pronájem (10 let)
Koncese
- u nás se moc nepoužívá, ale začíná
- koncesionáři se udělí v ý h r a d n í p r á v o na určitou činnost na 15-20-30 let, za to že uhradí vstupní náklady (např. vodovod)
- koncesionář nese veškeré náklady, ručí uživatelům, nese finanční rizika
- obec koncesi uděluje na základě výběrového řízení (rozsah služby, maximální výše ceny služby, standard, možnost revidovat poplatky např. podle inflace)
- poplatky stanoveny tak, aby se uhradily vstupní náklady a odpisy + přiměřená návratnost investice + zisk
- po vypršení koncese převede na obec či kraj
→ BFO = vybuduj, provozuj a dej pak obci
- obec může vstupní investici dotovat s cílem zlevnit službu nebo vložit svůj majetek, ale pak se podílí na výnosech (nemocnice, silnice,…) nebo poskytovat provozní dotaci
Dohoda o financování
- obce vypisují granty na poskytování činností pro neziskové organizace
- vše je ve vlastnictví neziskových organizací (majetek, rizika)
- majetek může obec pronajmout neziskové organizaci
- týká se jen daného projektu (činnosti)
- obec by měla být schopná kontroly)
Licence
- dotace
- podobné podmínky jako u koncese, jen se nejedná o výhradní právo = možná konkurence
- použití tam, kde nejsou tak vysoké náklady
- není nutný převod na obec (zůstává majiteli licence)
Bez právního vztahu
- jedná se jen o dodržování obecně právních předpisů
- obec nemá vliv, jen kontroluje
Výhody spolupráce obcí a ostatních subjektů
- zlepšení možnosti přístupu soukromého kapitálu
- snížení rizika obce
- efektivnější využívání prostředků soukromým sektorem
- rozložení pro větší okruh uživatelů
- větší tendence k inovacím (odborníci ze soukromého sektoru)
- využití dodavatelských a subdodavatelských zkušeností
Žádné komentáře:
Okomentovat