Firma maximalizující zisk maximalizuje rozdíl mezi TR a TC
p = TR – TC
zlaté pravidlo maximalizace zisku: MR = MC
aby firma maximalizovala zisk, měla by zvolit takový výstup, aby se při jeho výrobě MR=MC (kdy dodatečný přírůstek výstupu nepovede ke změně dodatečného zisku)
Úspory z rozsahu (obr.23)
- jestliže fa realizuje rostoucí úspory z rozsahu, má to vliv na její náklady, objem produktu roste rychleji než náklady, průměrné a mezní náklady klesají,
- má-li konstantní úspory z rozsahu – pak objem produktu roste stejně rychle jako náklady, a AC a MC se nemění,
- má-li fa ztráty z rozsahu (klesající úspory) – náklady rostou než objem produktu, AC a MC rostou.
Moderní teorie nákladů
Rozvíjí klasickou teorii o nové prvky
1) týkající se průběhu křivky LAC
a) u klasické teorie – LAC klesají, pak nastává optimum, poté LAC rostou (ztráty z rozsahu, tzv. managerská neefektivnost)
b) u moderní teorie – LAC stále klesají, existují totiž neustále možnosti technického pokroku a růstu produkce, i když roste managerská neefektivnost, náklady jsou kompenzovány vyšší produktivitou práce, takže LAC klesají
Žádné komentáře:
Okomentovat