Poptávka po VF není poptávkou přímou, ale odvozenou – je závislá od poptávky po zboží, na jehož výrobu se daný VF používá.
Nabídka VF je specifická tím, že vlastníkem VF jsou spotřebitelé(domácnosti), tzn. že se řídí snahou maximalizovat užitek
Cenou VF je cena spojená se službou tohoto faktoru, tzn. s jeho pronájmem (mzdová sazba, pozemková renta, úroková míra)
Poptávka po VF závisí na tom:
1. jaký je výnos z VF, tzn. jaká je produktivita VF a za jakou cenu firma prodá produkt, který je tímto VF vytvořen
2. jak vysoký je náklad na daný faktor
- příjem z mezního produktu = je dodatečný příjem, který firma získá prodejem produktu, vytvořeného zapojením dodatečné jednotky vstupu do výroby, přičemž ostatní vstupy zůstávají konstantní, MRP = MPP.P
- mezní náklady na faktor = dodatečné náklady, které firmě vznikají při najmutí dodatečné jednotky VF, MFC = ∆TC/∆F, v DK MFC = PF
Rovnováha DK-firmy MRP = MFC = PF
Křivka příjmu z mezního produktu je od určitého bodu současně křivkou poptávky firmy po VF
Poptávka po vstupu v NK
MRP = MPP.MR
Žádné komentáře:
Okomentovat