Představuje diskriminaci podle spotřebitelů. Její podstatou je rozdělení spotřebitelů na dvě nebo více skupin, z nichž každá má svou vlastní poptávkovou křivku a z ní odvozenou křivku MR. Tato forma je nejčastější, její realizace vyžaduje určité podmínky:
a) kritériem rozdělení spotřebitelů do různých skupin jsou výrazné rozdíly v cenové elasticitě poptávky po daném produktu,
b) není možný vzájemný prodej mezi spotřebiteli.
Rozhodování M je determinováno:
- výstup M rozděluje mezi jednotlivé skupiny tak aby jeho MR každé skupině byl stejný MR1 = MR2
- MR z prodeje každé skupině je stejný jako MC … MR1 = MC = MR2
Obr. 6 – při rozhodování o rozdělení QT vychází M z rovnosti MRT z prodeje oběma skupinám a MC. MRT je horizontálním součtem MR1 a MR2. Protože platí MR1 = MC = MR2, nakreslíme ve výši průsečíku MRT a MC vodorovnou přímku a z průsečíků s křivkami MR1 a MR2 odvodíme úroveň Q1 a Q2 prodávanou jednotlivým skupinám. M porovnává relativní ceny s elasticitou poptávky a vyšší cenu stanoví skupině spotřebitelů s nižší elasticitou poptávky. Diskriminace 3.stupně může uplatnit např. kino v podobě zlevněných vstupenek pro důchodce.
1) Další formy cenové diskriminace
a) diskriminace v čase – v různém čase jsou spotřebitelům, rozděleným do skupin v závislosti na elasticitě jejich D, stanoveny různé ceny.
b) Stanovení cen ve špičkách – v důsledku kapacitních omezení v období zvýšené spotřeby dochází k růstu MC, proto jsou ve špičkách zvyšovány i ceny.
Článek podporuje:
plastové ohebné hadice pro chladící kapaliny
Žádné komentáře:
Okomentovat