Proces formování optimálního výstupu firmy je analogický dokonalé konkurenci. Realizuje-li firma krátkodobý ekonomický zisk, dochází k přílivu nových firem do odvětví, bariéry vstupu lze snadno překonat, poptávku tak zabezpečuje větší počet firem, na každou z nich připadá menší část trhu, což se projevuje v posunu poptávkové křivky doleva, ta se bude posouvat tak dlouho, dokud se nevyrovná P s AVC. Snadný vstup do monopolisticky konkurenčního odvětví vede k prosazování tendence k nulovému ekonomickému zisku.
Chamberlinův model monopolistické konkurence
Pracuje s pojmem “výrobková skupina” a s větším počtem křivek poptávky. Výrobková skupina – skupina firem vyrábějících podobné výrobky, předpoklady:
- velký počet firem vyrábějících diferencovaný produkt,
- rozhodovací nezávislost firem,
- totožnost nákladových a poptávkových křivek všech firem ve skupině.
Model pracuje s dvěma typy poptávkových křivek: obr. 4
- d – odráží předpoklad, že ostatní firmy ve skupině na rozhodnutí jedné firmy o změně ceny nebudou reagovat (jedna firmy cenu sníží, ostatní ne, ta která snížila odláká některé zákazníky ostatních), d je tedy velmi elastická,
- D – všechny ostatní firmy mění ceny současně s tou firmou, která ke změně ceny přistoupila jako první (jedna sníží a ostatní ji následují, růst jejich objemů bude menší než 1), D je méně elastická než d.
Sníží-li firma cenu z P1 na P2 a neučiní-li to ostatní, prodá Qd2, pokud ji ale ostatní firmy následují, vzroste její množství jen na QD2. Křivka D je tedy skutečnou poptávkovou křivkou, zatímco křivka d pouze jakousi očekávanou poptávkou.
Žádné komentáře:
Okomentovat