Tato kapitola se zabývá způsoby, kterými se vlády snaží o makroekonomickou stabilizaci svých ekonomik
prostřednictvím státního rozpočtu. Státní rozpočet má dvě strany, které, jak později uvidíme, mohou být
velikostně rozdílné: státní výdaje na zboží a služby (G) a daňové příjmy (T). Fiskální politikou rozumíme
změny státních výdajů a daňových příjmů a sazeb, jejichž cílem bývá dosažení určitých makroekonomických
cílů, zejména nízké míry nezaměstnanosti, nízké míry inflace a stabilní míry hospodářského růstu.
9.1 Státní příjmy a výdaje, rozpočtový deficit
Deficit státního rozpočtu
V kap. 2 jsme naznačili, že celkové daňové příjmy státu označujeme jako hrubé daně (TG). Tyto hrubé
daňové příjmy stát používá na dva typy výdajů: státní výdaje na zboží a služby (G) a transferové platby (F). Při
studiu makroekonomických problémů bychom neměli v žádném případě zaměňovat státní výdaje a transfery.
Důvod je jednoznačný: jak a za co je utrácena částka určená na státní výdaje, je věcí vlády, zatímco jak a za co
je utrácena částka určená na transfery, je věcí příjemců transferů, tj. sektoru domácností. Transferové platby jsou
v podstatě negativní daní a proto je odečítáme od hrubých daní a pracujeme pouze s daňovými příjmy čistými
(T):
T = TG - F
Žádné komentáře:
Okomentovat