Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jednoduchý výdajový multiplikátor

Je dán poměrem změny rovnovážné produkce vyvolané změnou autonomních výdajů o jednotku. Komponenty autonomních výdajů jsou ovlivňované celou řadou faktorů (důvěra spotřebitelů a firem). Fluktuace produkce je pak tím větší, čím větší je právě výdajový multiplikátor.

Zavedení důchodové daně snižuje multiplikátor (zvyšuje „únik z výdajů“) a fluktuace autonomních výdajů tak má slabší vliv na produkci. Zejména progresivní daň je tak nazývána automatickým stabilizátorem (nástroj vlády, který snižuje velikost změny produkce v reakci na změnu autonomních výdajů). V recesi  a naopak, když hrozí přehřátí tak . (změna vládních výdajů a změna v daních mají opačný účinek na úroveň rovnovážného důchodu. Výdajový multiplikátor je větší než daňový, protože agregátní poptávku ovlivňuje přímo).

Agregátní nabídka (AS) – se rozumí celkový národní produkt, které jsou podniky ochotny vyrobit a prodat v průběhu určitého období. Křivka AS ukazuje výši reálného produktu, které bude dosaženo při kterékoli možné cenové hladině. AS závisí na potencionálním produktu a chování mezd a cen.

Žádné komentáře:

Okomentovat