Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

16. Keynesiánské pojetí agregátní nabídky

Agregátní nabídka udává množství výstupu , jež jsou firmy ochotny nabízet při různých cenách.
Její odvození vychází zejména ze situace na trhu výrobních faktorů, v čemž se různé školy liší a výsledkem jsou i odlišné názory na tvar křivky.

Keynesiánské odvození
– vychází z produkční funkce (výrobní kapacitě, technologii), která udává (závislost) výstupu na zaměstnanosti, takže samotné odvození vychází ze situace na trhu práce. Zaměstnavatelé se chovají tak, že najímají dodatečnou pracovní sílu, pokud je (reálný) mezní produkt práce větší než je placená reálná mzda. To je způsobeno jednak tvarem křivky poptávky po práci, který je dán zákonem klesajících výnosů (tzn. s rostoucím počtem jednotek práce produkt roste stále pomaleji a křivka mezního produktu práce je klesající a jednak keynesiánským předpokladem, že ceny a mzdy jsou nepružné (nedovolí vyčistit trh práce, mění se tak pouze rozsah nedobrovolné nezaměstnanosti v závislosti na pohybu AD). Pokud tedy vzroste cenová hladina, znamená to při stagnujících nominálních mzdách propad reálných mezd. Firmy jsou proto ochotny najímat dodatečnou pracovní sílu, protože to pro ně znamená dodatečné výnosy- roste zaměstnanost a podle produkční funkce i produkt.

Žádné komentáře:

Okomentovat