Ø u substitučních výrobků
- firma sleduje nejen ceny konkurenčních výrobků, které mohou nahradit její produkci,
- ale také případy, kdy si může konkurovat sama sobě (jeden její výrobek může být nahrazen jiným jejím výrobkem)
Ø u cen náhradních dílů
- přihlíží firma nad jejich dostupností u jiných výrobků
- dále i poměr mezi náklady na opravu a cenou nových výrobků
Ø u výrobků tvořících výrobkové řady
- tyto výrobky se liší výkonnostními parametry
- je zde možné stanovit cenu základního modelu (některou z výše uvedených metod) a ceny ostatních výrobků jsou od ní odvozovány početně na základě poměru mezi cenou a parametry základního modelu, tj. parametrická metoda tvorby cen
1. Rozhodnutí o výši ceny
Ø před konečným stanovením ceny posoudíme i:
- způsob započtení pojistného a dopravného do ceny
- velikost a formy poskytování různých rabatů (množstevní, věrnostní nebo sezónní rabat)
- velikost a formy zápočtů při koupi nového výrobku při současném vrácení starého výrobku
- psychologické faktory a reakce na změnu
Závěrem je nutné vyhodnotit, jak navrhovaná cena odpovídá zásadám firemní cenové politiky.
Žádné komentáře:
Okomentovat