Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2. Výběr metody stanovení ceny

- metody lze rozdělit do 3 skupin podle převažující orientace


a) Nákladově orientovaná tvorba cen

- podnik, firma stanovuje cenu na úrovni nákladů, ke kterým připočítává ziskovou přirážku

- tuto metodu využívá značná část podniků


Důvody:

- náklady lze snáze a spolehlivěji zjistit než poptávku

- používá se v oborech s přibližně stejnými náklady (zde je omezená možnost cenové konkurence)

- existuje názor, že takto stanovené ceny jsou spravedli-vější, že výrobce „nevykořisťuje zákazníka

- spotřebitel snáze přistoupí na vyšší cenu, když je přesvědčen, že je vyvolána vyššími náklady


Základem pro ziskovou přirážku mohou být:

- úplné náklady (mzdové + materiálové + režie)

- mzdové a materiálové náklady

- zpracovací náklady (mzdy + režie)


Základ pro ziskovou přirážku (pro výpočet zisku) je pak různě vysoký, proto se používají různě vysoké ziskové přirážky, a to buď nejnižší u úplných nákladů a nejvyšší u zpracovacích nákladů.


Mezi nákladově orientované metody cen patří i přístup, kdy cena výrobku má zajistit požadované zúročení investovaného kapitálu.

Žádné komentáře:

Okomentovat