- metody lze rozdělit do 3 skupin podle převažující orientace
a) Nákladově orientovaná tvorba cen
- podnik, firma stanovuje cenu na úrovni nákladů, ke kterým připočítává ziskovou přirážku
- tuto metodu využívá značná část podniků
Důvody:
- náklady lze snáze a spolehlivěji zjistit než poptávku
- používá se v oborech s přibližně stejnými náklady (zde je omezená možnost cenové konkurence)
- existuje názor, že takto stanovené ceny jsou spravedli-vější, že výrobce „nevykořisťuje zákazníka
- spotřebitel snáze přistoupí na vyšší cenu, když je přesvědčen, že je vyvolána vyššími náklady
Základem pro ziskovou přirážku mohou být:
- úplné náklady (mzdové + materiálové + režie)
- mzdové a materiálové náklady
- zpracovací náklady (mzdy + režie)
Základ pro ziskovou přirážku (pro výpočet zisku) je pak různě vysoký, proto se používají různě vysoké ziskové přirážky, a to buď nejnižší u úplných nákladů a nejvyšší u zpracovacích nákladů.
Mezi nákladově orientované metody cen patří i přístup, kdy cena výrobku má zajistit požadované zúročení investovaného kapitálu.
Žádné komentáře:
Okomentovat