Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Určení poptávky

- význam zjišťování poptávky spočívá v tom, že nám pomáhá vymezit horní hranici ceny, kterou je zákazník za konkrétních podmínek (úroveň příjmů, intenzita reklamy apod.) ochoten za nabízený výrobek zaplatit

- pro zjištění dolní (minimální) hranice ceny je rozhodující další etapa tvorby ceny – zjišťování nákladů


1. Zjišťování nákladů

Ø při kalkulaci ceny výrobků musí podnik rozlišovat fixní a variabilní náklady, jejich součet představuje minimální hranici ceny, při které může podnik dlouhodobě fungovat (dlouhodobě udržitelná minimální hranice ceny)

- podnik sice nerealizuje zisk, ale vzhledem k tomu, že součástí fixních nákladů jsou i odpisy má podnik k dispozici určité finanční zdroje

Ø při poklesu ceny až na úroveň variabilních (přímých) nákladů hovoříme o krátkodobě udržitelné minimální hranici ceny.

Prodej za ceny nižší než náklady přichází v úvahu v těchto případech:

- cena převyšuje variabilní náklady a tak kompenzuje alespoň část fixních nákladů

- nízké ceny umožní snížit zásoby neprodaných výrobků

- dojde k lepšímu využití stávajícího zařízení


Na základě průběhu fixních a variabilních nákladů v závislosti na množství produkce může podnik zjistit jaké množství výrobků musí vyrábět, aby nebyl ztrátový, resp. při jakém množství výrobků může dosáhnout maximálního zisku.

Žádné komentáře:

Okomentovat