základní předpoklady:
- existence jediného výrobce v odvětví
- diferenciace produktu
- bariéry vstupu jiných firem do odvětví.
Monopol - Tržní struktura, v níž je daná komodita nabízena jediným výrobcem.
Přirozený monopol - firma nebo odvětví, jejichž AR na jednotku produkce prudce klesají v celém rozsahu výstupu. V takové situaci, může jediná firma, monopol, nabízet produkt daného odvětví efektivněji, než kdyby jej nabízelo více firem. V případě obou monopolů je poptávka po produkci firmy zároveň poptávkou po produkci celého odvětví, a proto splývá individuální poptávková křivka s tržní poptávkovou křivkou.
Rovnováha monopolu - i zde platí, že zisk je maximální, když MR = MC. Narozdíl od dokonalé konkurence však poptávková křivka klesá a křivka MR klesá rychleji než křivka D ( viz graf). Záporná směrnice poptávky způsobuje, že rovnovážný objem produkce monopolu bude menší než by byl v dokonalé konkurenci. Podstatná odlišnost je v tom, že monopol, jako nedokonalou konkurenční firma, stanoví cenu své produkce. Protože je monopol jediným výrobcem v odvětví, snaží se tuto skutečnost využít k maximalizaci zisku. Musí však stanovit cenu, kterou budou kupující akceptovat ( platí, že p je větší než MC). Monopolní zisk ( viz graf) realizuje monopol dlouhodobě, protože svou ekonomickou silou brání ostatním firmám ve vstupu do odvětví.
Křivka nabídky v podmínkách monopolu - v podmínkách monopolu neexistuje nabídková křivka!, protože neexistuje jediný vztah mezi množstvím a cenou. Rozhodování monopolisty o rovnovážném objemu produkce, je determinováno zápornou směrnicí křivky D a jejím specifickým tvarem, protože z těchto okolností vyplývá směrnice a tvar křivky MR. Posun poptávky nemusí vždy vést ke změně rovnovážného objemu produkce ( viz graf). Monopol, narozdíl od dokonalé konkurence, může nabízet při různých cenách stejné množství, nebo při stejných cenách může nabízet různá množství.
Žádné komentáře:
Okomentovat