b) Poptávkově orientovaná tvorba cen
- základem je buď zákazníkem akceptovaná hodnota výrobku nebo intenzita poptávky
1. tvorba ceny na základě zákazníkem akceptované hodnoty
- základem je zjištění názoru kupujícího na hodnotu, užitek nabízeného výrobku
- lze ho zjistit přímým dotazem na přiměřenost ceny nebo prostřednictvím bodového ohodnocení akceptované hodnoty různých nabízených výrobků = cena se pak stanoví v proporci k počtu bodů
2. tvorba ceny na základě intenzity poptávky
- vyskytuje se tehdy, když určitý výrobek se prodává ve stejném období za různé ceny, které nelze odvodit z výše nákladů
Důvody cenové diskriminace:
- prostorová diferenciace (v centrech měst nebo vyspělých oblastech jsou vyšší ceny než na okrajích měst a v zaostalých oblastech)
- časová diferenciace (intenzita poptávky se může měnit v závislosti na ročním nebo i denním období, cílem cenové diskriminace je vyšší využití kapacity v nesezónním období)
- výrobková diferenciace (taktika nízké ceny základního provedení výrobku a vysoké ceny odvozených modifikací a to v nepoměru k růstu nákladů)
Žádné komentáře:
Okomentovat