Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Křivka nabídky a bod uzavření:

Chceme-li odvodit individuální křivku nabídky firmy, musíme zjistit jak firma reaguje ne změny ceny. Z toho, že firma se nachází v rovnováze, když p = AR = MR, vyplývá, že se zněnou seny se posune křivka AR = MR a v důsledku toho se posune bod rovnováhy - průsečík této křivky s přímkou MC ( viz graf). Z grafu vyplývá, že pro každou úroveň ceny existuje rovnovážná úroveň produkce daný průsečíkem MR a MC. Křivka merních nákladů je tedy totožná s křivkou nabídky firmy. Tvar křivky je určen působením zákona klesajících výnosů. Růst objemu produkce vyžaduje růst nákladů. Firma se bude snažit o rozšíření výroby jen pokud bude stimulována zvýšením ceny. Jsou-li celkové náklady vyšší než celkové příjmy bude firma krátkodobě pokračovat ve výrobě až do bodu kdy TR = VC. Firma totiž vykazuje ztrátu, i když nevyrábí, protože musí hradit fixní náklady. Při nulovém objemu výroby je ztráta rovna fixním nákladům. Pokud TR jsou větší než TC je ztráta menší, když se vyrábí, než když výroba stojí. Pokud jsou TR menší než TC je pro firmu výhodnější výrobu zastavit. To znamená, že firma zastaví výrobu pokud TR = TC tedy p = AVC, a proto p = AVC = MC. Bod v němž je tato podmínka splněna se nazývá bod uzavření firmy ( viz příloha). Pro cenu menší než průměrné variabilní náklady bude objem výroby nulový, pro p je větší než AVC bude objem výroby takový, aby platilo, že MC = MR. Křivka nabídky je tedy totožná s křivkou MC od bodu, kdy se mezní náklady rovnají průměrným variabilním nákladům.

Žádné komentáře:

Okomentovat