Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

4.2. Výnosy a jejich tvorba

- rozhodující jsou provozní výnosy a pak tržby

- pokud chceme zvýšit výnosy podniku, musíme se zaměřit na tržby


Výnosy jsou peněžní částky získané veškerou činností za určité období bez odhledu nato, zda došlo v tomto období k jejich úhradě.


Tržby ovlivňují:

1. množství vyrobených a prodaných výrobků

2. ceny jednotlivých výrobků (výsledek S a D), v krátkém období lze změnit jen v určitém rozsahu

Vývoj cen na trhu závisí na typu trhu:

a) v DK je cena nezávislou veličinou na množství

- pro jednotlivý podnik je cena zvýšení parametrem na něm nezávislým

- tržby rostou s prodaným množstvím úměrně


b) v monopolu je p závislá na Q, s růstem prodaného množství cena klesá (ceny rostou pomalým tempem), tržby = q * p

3. v určité míře lze tržby ovlivnit změnou sortimentní struktury produkce (vyrábí se více výrobků), rozšíříme tak výrobu výhodnějších výrobků na úkor méně vyhovujících


Každý podnik může ovlivnit tržby zvyšováním:

- kvality výrobků (obal, reklama)

- inovacemi výrobků

- poskytováním výrobních služeb (záruční a pozáruční servis, zvyšujeme cenu)

Žádné komentáře:

Okomentovat