Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Křivka nabídky a bod zvratu:

V dlouhém odvětví je možný pohyb firem mezi odvětvími, musíme tedy předpokládat rovnováhu odvětví. V dlouhém období je situace, kdy TC jsou větší než TR, nepřijatelná. Firmy totiž reagují tak, že z odvětví odejdou. To znamená, že poklesne nabídka, to vyvolá růst ceny až do bodu, kdy se vyrovná s průměrnými náklady. Musí tedy platit TR = TC ( p = AVC). Dlouhodobě není ani možné, aby byly TR větší než TC. V tomto případě by firmy dosahovaly čistého ekonomického zisku, jenž by přilákal další výrobce ke vstupu do tohoto odvětví. Potom by cena počala klesat až do p = AVC. Podmínka rovnováhy firmy a odvětví je tedy: MR = MC = AC = AR = p ( viz graf). Bod, který představuje rovnovážnou situaci se nazývá bod zvratu. V dokonalé konkurenci je odchylka zisku od normálního zisku možná jen krátkodobě a je projevem nerovnováhy.


Rovnováha firmy a rovnováha odvětví:

Rovnováha firmy v dokonale konkurenčním prostředí:

nejdůležitějším rysem je dokonalá elasticita poptávky po produktech firmy. Pokud je cena konstantou, jsou celkové příjmy závislé pouze na objemu produkce a jsou mu přímo úměrné. V dokonalé konkurenci je konstantní cena a tedy i průměrné příjmy. Křivka AR je tedy rovnoběžná s osou X. A protože AR jsou konstantní, MR se jim rovnají a křivka MR = křivce AR ( viz graf). Podmínkou rovnováhy firmy MR = MC můžeme v dokonalé konkurenci napsat i jako p = MC ( viz graf).

Žádné komentáře:

Okomentovat