1) Které jsou hlavní znaky veřejného sektoru a proč existuje?
Hlavní znaky veřejného sektoru:
   * je to sektor neprivátní – netržní
   * financován z rozpočtových zdrojů (veřejných rozpočtů)
   * hlavním kritériem úspěšnosti není zisk
   * je řízen a spravován veřejnou správou
   * rozhoduje se v něm veřejnou volbou
   * podléhá veřejné kontrole
Příčiny existence veřejného sektoru:
   * tržní selhání ( kolektivní statky, monopoly, externality, nedostatečná informovanost, nekomplexní trhy, nezaměstnanost)
   * vztah občana k veřejnému sektoru (statky pod ochranou,
   * vládní selhání (vztah efektivnosti a rovnosti, obtížnost správného předvídání důsledků státních zásahů atd.)
Důvody pro existenci mimotržních mechanismů:
   * důvody historické (vyšší podíl veřejného sektoru souvisí se směrem sociální politiky)
   * důvody ekonomické (trh není schopen vždy svými mechanismy optimálně regulovat produkci optimálního množství požadovaných statků v požadované kvalitě)
2) Které jsou hlavní příčiny selhání trhu?
   * kolektivní statky – nedělitelné a nevylučitelné ze spotřeby
   * monopoly – vznikají např. z důvodu neefektivního vytváření duplicitní nákladné infrastruktury (vodovody, kanalizace, telefonní sítě…)
   * externality – produkce nebo spotřeba statků jedním subjektem působní na produkci nebo spotřebu druhého subjektu (pozitivní X negativní externality)
   * nedostatečná informovanost – info o množství, kvalitě, v čase
   * nekomplexní trhy – zejména „pojišťovací“ trh
   * nezaměstnanost – způsobuje nerovnováhu na trhu práce
3) Které skutečnosti zahrnuje tzv. selhání vlády?
Problémy:
   * omezená kontrola státu nad byrokratickým aparátem
   * časové zpoždění v hospodářské politice a omezené informace
   * omezená kontrola reakcí soukromého sektoru
   * omezení vyplývající z podstaty politického procesu
   *
Hlavní problémy státního zasahování:
   * vztah efektivnosti a rovnosti (státní zásah je spojen vždy s určitými náklady, redistribuce zdrojů způsobuje nemotivační tendence)
   * obtížnost správného předvídání důsledků státních zásahů (odezva v soukromém sektoru)
   * stát má omezenou možnost kontroly při realizaci státních zásahů
   * problém ukazatelů (používat vhodné ukazatele, které by správně a objektivně dokumentovaly jednotlivé jevy)
   * ekonomické a sociální procesy lze jen velmi obtížně modelovat
   * vzájemný nesouhlas mezi ekonomy
   * dopad kolektivního rozhodování na politické procesy
   * zájmy a schopnosti byrokracie
   * nevyužití politického kapitálu
4) Jaké je celkové postavení veřejného sektoru v národním hospodářství?
Hlavním úkolem veřejného sektoru je produkce veřejných statků. V každé ekonomice demokratického a prosperujícího státu kromě základních tržních mechanismů fungují tzv. mimotržní mechanismy, jež jsou předmětem veřejné ekonomiky. Důvody pro existenci mimotržních mechanismů jsou: historické a ekonomické (trh není schopen vždy svými mechanismy optimálně regulovat produkci optimálního množství požadovaných statků v požadované kvalitě).
5) Podle čeho se člení veřejný sektor a která jsou jeho hlavní odvětví?
Členění veřejného sektoru:
VS se člení podle funkcí, které zastává stát:
   * organizačně-legislativní
   * sociální
   * ekonomické
VS můžeme členit podle:
   * vlastnictví
         o soukromý
         o státní
         o nadnárodní
   * území
         o regionální
         o municipální
   * právního postavení subjektů
         o veřejnoprávní
         o soukromoprávní
Odvětví:
   * společenských potřeb
   * rozvoje člověka
   * poznání a informací
   * technické infrastruktury
   * privátních statků podporovaných z veřejných zdrojů
   * existenčních jistot
6) Proč je nutné sledovat výkony veřejného sektoru a jak je lze objektivizovat?
Rozsah veřejného sektoru se vyjadřuje pomocí ukazatelů, které dávají možnost srovnání. Pomocí těchto ukazatelů lze srovnávat určitý rozsah veřejného sektoru: v čase a v prostoru.
Mezi hlavní ukazatele, jež lze použít při hodnocení výsledků hospodaření organizací veřejného sektoru patří:
  1. podíl veřejných výdajů na HDP
  2. podíl veřejných výdajů k výdajům státního rozpočtu
  3. podíl počtu pracovníků ve veřejném sektoru
        1. k celkovému počtu pracovníků v národním hospodářství
        2. k celkovému počtu obyvatel
  4. podíl příjmů pracovníků ve VS k celkovým příjmům ze závislé činnosti v národním hospodářství
  5. podíl hodnoty základních fondů ve VS k hodnotě základních fondů v národním hospodářství
Stanovení výkonů: prioritním úkolem současnosti je stanovit co nejpřesněji výkony např. ve zdravotnictví, školství a ve veřejné správě. Na základě stanovení výkonů lze stanovit velikost zdrojů pro dosažení určitého výkonu, tj. počet pracovníků, lékařských zařízení, nemocnic, učeben aj. Podle takto stanovených potřeb je možno objektivně rozhodnout o alokaci příslušných zdrojů ať z centra nebo v rámci regionu.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat