Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

(5) Ekonomika školství

1) Jaká je základní struktura a rozdělení finančních prostředků ve školství?

· Ministerstvo vnitra: policejní školy, školy požární ochrany

· Ministerstvo obrany: vojenské školy

· Ministerstvo spravedlnosti: školy min. spravedlnosti

· Ministerstvo zemědělství: školy min. zemědělství

· Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: školské úřady, vysoké školy, Česká školní inspekce

· školské úřady: VOŠ, gymnázia, SOŠ, SOU, školská zařízení

· obce + školské úřady: základní školy, mateřské školy, školská zařízení


Financování jednotlivých skupin škol velmi úzce souvisí se správou příslušných škol.

Rozlišujeme:
* přímo řízené a financované školství (VŠ)
* regionální školství
* ostatní přímo řízené organizace (školské úřady)


2) Jak jsou financovány vysoké školy?

Celkový objem běžných výdajů včetně VaV byl pro vysoké školy na rok 1999 stanoven ve výši 11,2 mld. Kč. Dotace se veřejným vysokým školám poskytují na uskutečňování akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání, s nimi spojenou vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost a na rozvoj vysoké školy. Celková výše dotací pro jednotlivé VVŠ je úměrná počtu studentů, počtu studentů doktorského studijního programu apod. Platí pravidlo pro financování nárůstu počtu studentů na vysoké škole: „max. nárůst počtu studentů 3% vůči předchozímu roku“.


3) Které jsou hlavní ukazatele pro výpočet dotací pro vysoké školy?

1. ukazatel A vzdělávací činnost
2. ukazatel B institucionální výzkum
3. ukazatel C stipendia studentů doktorských studijních programů
4. ukazatel D studenti, kteří nejsou státními občany ČR (6000 USD)
5. ukazatel E investiční výdaje spojené s investiční výstavbou
6. ukazatel F vzdělávací projekty
7. ukazatel G projekty Fondu rozvoje vysokých škol


4) Které subjekty se řadí mezi regionálně financované školství?

· mateřské školy a předškolní zařízení

· základní školy včetně nižších ročníků gymnázií

· zvláštní školy

· gymnázia (11% studuje na nestátních gymnáziích)

· střední odborné školy (17% studuje na nestátních SOŠ)

· střední odborná učiliště a integrované střední školy

· vyšší odborné školy


5) Kterým orgánům přísluší dozor nad účelným používáním finančních prostředků v regionálním školství?

V regionu o hospodaření s finančními prostředky rozhodují ty instituce, které vykonávají státní správu v příslušném školství. Jsou to: obce, školské úřady, MŠMT, Česká školní inspekce, Školské rady, ředitelé škol a ředitelé předškolních zařízení nebo školských zařízení.

O velikosti rozpočtu pro jednotlivé školy a školská zařízení rozhoduje počet žáků a dětí, který v ČR soustavně klesá.


6) Jak se obecně rozdělují finanční prostředky pro jednotlivé druhy škol v okrese?

Finanční prostředky se poskytují podle počtu žáků a podle ceny poskytovaného vzdělání. Mezi všeobecné zásady pro rozpis finančních prostředků pro školy patří. spravedlnost, průhlednost, objektivnost, demokratičnost a hospodárnost.


Principy rozpisu rozpočtu regionálního školství:
V současném systému rozpočtování je rozpis finančních prostředků ve školství realizován tzv. normativní metodou, tj. podle průměrných neinvestičních výdajů připadajících na jednotku výkonu, tj. na jednoho žáka nebo studenta vzdělávaného, stravovaného, ubytovaného aj.


Normativní rozpis má 2 postupné kroky:
- stanovení normativního počtu pedagogických a nepedagogických pracovníků a těmto počtům odpovídající výše mzdových prostředků

- stanovení normativního objemu ostatních NIV


Mezi základní normativní ukazatele patří:
- V = výkony: počet žáků, studentů, chovanců

- Np = výkon připadající na 1 plný úvazek pedagogického pracovníka

- No = výkon připadající na 1 plný úvazek ostatního pracovníka


7) Jak se posuzují školské aktivity z hlediska jejich financování?

Z hlediska financování jsou aktivity ve školách a školských zařízeních rozděleny do dvou kategorií: započítané a nezapočítané.


a) započítané aktivity: zahrnují vzdělání v základních a středních školách a veškeré vzdělávací aktivity speciálních škol, dětských domovů, výchovných ústavů aj.


b) nezapočítané aktivity:
a. školní stravování

b. ubytování ve školních zařízeních

c. školní družiny

d. školy v přírodě

e. sportovní třídy škol a sportovní kursy

f. zájmová činnost v DDM


ŠÚ rozepisují finanční prostředky pro školy a školská zařízení a jejich započítané aktivity podle místních normativů, přičemž republikové normativy představují závazný minimální příděl prostředků pro příslušné školy. Při celkovém zajišťování aktivit musí být přednostně zajištěny aktivity započítané, tj. výuková část. Teprve zbylé prostředky lze použít na zajištění nezapočítaných aktivit.


8) Jaké jsou hlavní úkoly školských úřadů při financování škol?

Školské úřady byly zřízeny jako rozpočtové organizace a jsou řízeny přímo MŠMT. Mezi hlavní pravomoce ŠÚ kromě jiného patří přidělování finančních prostředků jednotlivým školám v okrese.


ŠÚ zřizuje, zrušuje a finančně zabezpečuje:
- speciální základní školy při zdravotnických zařízeních

- základní umělecké školy

- školní zařízení pro výchovu mimo vyučování

- zařízení školního stravování

- školní zotavovací zařízení

- zařízení výchovného poradenství

- středisko služeb školám a plavecké školy


ŠÚ přiděluje finanční prostředky na:
- mzdy pracovníků

- výdaje na učebnice, školní pomůcky

- investice


ŠÚ dále kontroluje efektivnost hospodaření s finančními prostředky u příslušných subjektů a provádí s nimi finanční vypořádání.


9) Co patří mezi tzv. hospodářskou činnost škol a k čemu slouží?

Školské subjekty mohou vykonávat hospodářskou činnost, pokud není vykonávána na úkor jejich vlastního poslání a úkolů. Z výsledků hospodářské činnosti mohou dotovat příslušné fondy. Rozhodující část výdajů ve školství představují neinvestiční výdaje.


10) Které jsou hlavní výkonové ukazatele činnosti škol?


11) Co jsou finanční normativy a jaké jsou jejich druhy a použití při financování škol?

Finanční normativ je částka vyjádřená v Kč, která udává průměrný příspěvek státu na pokrytí nákladů spojených s příslušnou činností na jednoho žáka na určitém typu školy za jeden rok.


Soubor normativů zahrnuje normativy:
- neinvestičních výdajů

- mzdové normativy

- normativy příjmů


Při rozlišování rozpočtů dle místa jeho tvorby se rozlišují normativy:
- republikové

- místní


Z prostředků získaných na základě příslušných normativů se zabezpečuje:
- odměňování pedagogických pracovníků

- výdaje na učební pomůcky

- další výdaje


12) Co tvoří příjmy škol, které patří do skupiny regionálního školství?

· dotace od ŠÚ

· úroky z vlastních finančních prostředků

· prodej materiálu a majetku

· ostatní výnosy


13) Jak jsou financovány soukromé a církevní školy?

Soukromé školy získávají od státu prostřednictvím školských úřadů dotace jako školy státní. Většina soukromých škol vybírá od svých žáků školné.

Církevní školy mohou zřizovat a rušit pouze ty církve a náboženské společnosti, které jsou státem uznané a registrované. Financování církevních škol a zařízení se v zásadě řídí stejnými principy jako u škol státních.

Žádné komentáře:

Okomentovat