Křivka krátkodobé agregátní nabídky SRAS ukazuje, že s rostoucí cenovou hladinou P budou výrobci nabízet
rostoucí množství reálného produktu Q. Přímo úměrný vztah mezi cenovou hladinou a reálným produktem však
platí pouze krátkodobě. Abychom pochopili proč, uvažujme situaci firmy, která vyrábí určitý výrobek. Zisk
firmy na jednotku výroby je cena výrobku mínus náklady na jeho výrobu. Jestliže cena výrobku roste, zatímco
náklady zůstávají stejné, zisk na jeden výrobek se bude zvyšovat a firma bude proto chtít vyrábět větší množství
výrobku.
Situace, kdy rostou ceny výrobků a jednotkové výrobní náklady se nemění však může trvat jen během
krátkého období. Zpočátku při růstu cen výrobků mohou skutečně zůstat jednotkové náklady na původní úrovni,
pokud se ceny výrobních faktorů nemění, jsou-li např. mzdy fixovány dohodou s odbory. Časem se však ceny
výrobních faktorů přizpůsobí růstu cen zboží a služeb a s určitým odstupem vzrostou i náklady. Tím pomíjí
důvod, kvůli kterému firma zvýšila výrobu a objem výroby se nejspíše vrátí na původní úroveň. Proto je klesající
křivka AS skutečně krátkodobým fenoménem.
Žádné komentáře:
Okomentovat