Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Efekt mezinárodního obchodu

(3) Efekt mezinárodního obchodu neboli efekt mezinárodní substituce. Jde o nahrazování domácího zboží
zbožím zahraničním a naopak, tj. přenos poptávky z domácích trhů na trhy zahraniční a naopak. Růst
domácí cenové hladiny znamená všeobecné zvyšování cen domácího zboží a služeb. Domácí ekonomické
subjekty se proto snaží nahrazovat dražší domácí zboží levnějším zahraničním zbožím a proto poptávané
množství domácího reálného GDP klesá.
Množství poptávaného reálného GDP se vlivem uvedených tří efektů mění se změnami cenové hladiny.
Výsledným efektem změny cenové hladiny je v modelu AS-AD posun po křivce agregátní poptávky. Nicméně
agregátní poptávka není stabilní, mění se v čase. V modelu AS-AD znamenají tyto změny posun celé křivky
agregátní poptávky.
Faktory měnící agregátní poptávku
Obecně lze říci, že při dané cenové hladině cokoli, co vede ke zvýšení kterékoli ze čtyř složek agregátních
výdajů (E), zvyšuje také agregátní poptávku (AD) a posunuje křivku AD doprava a naopak, cokoli, co snižuje
kterýkoli z těchto komponentů agregátních výdajů (E), snižuje také agregátní poptávku (AD) a posunuje křivku
AD doleva.

Žádné komentáře:

Okomentovat