Monopolní konkurence je v rámci nedokonalé konkurence strukturou nejvíce připomínající dokonalou konkurenci. Předpoklady:
- velký počet firem v odvětví
- diferencovaný produkt
- neexistence bariér vstupu
Firmy se mohou volně pohybovat mezi jednotlivými odvětvími, avšak každá firma vyrábí natolik diferencovaný produkt, že může stanovit jeho cenu:
- protože má firma monopol nad svou produkcí, stanoví si cenu. Klesající křivka D je poměrně dost elastická, díky existenci poměrně blízkých substitutů. je možné v krátkém období realizovat monopolní zisk.
- v dlouhém období mizí monopolní zisk. Přicházejí další firmy do odvětví, pokud je to výhodné, a proto se posouvá individuální křivka poptávky doleva.
Krátké období - rovnováha firmy je podobná rovnováze monopolu. Rovnovážný objem výroby je odvozen od MR = MC, cena pak z poptávkové křivky. Rozdíl mezi AR a AC znamená ex. monopolního zisku.
- příliv nových firem způsobí posun D doleva, takže MR = MC při menším množství, cena pokryje náklady, avšak není taková, aby nalákala další firmy do odvětví.
Žádné komentáře:
Okomentovat