je nezbytná pro tvorbu ekonomické politiky vlády. Týmy makroekonomů připravují
jak relativně ucelené hospodářskopolitické programy, tak i zprávy o nejrůznějších dílčích
makroekonomických problémech, které se svou závažností dostaly do popředí pozornosti. Součástí pracovní
náplně těchto týmů je i hodnocení makroekonomických důsledků, které by plynuly z případné realizace
návrhů, vzešlých z jiného než "vládního" prostředí, např. z prostředí podnikatelských či odborových svazů,
opozičních stran apod.
Skutečnost, že země má kvalitní makroekonomickou teorii a kvalitní makroekonomy, ještě nemusí znamenat,
že její ekonomika je úspěšná. Makroekonomická doporučení pro hospodářskou praxi jsou zprostředkována
ekonomickou politikou. Konkrétní ekonomická politika bývá formulována politiky, ne ekonomy. A politikové příliš
často přihlížejí více k tomu, co je třeba dělat pro to, aby byli znovuzvoleni, než k tomu, co je třeba činit pro obecný
blahobyt v dlohodobé perspektivě. Někdy může špatná praxe znehodnotit dobrou teorii.
Lidé bohužel někdy nechápou tu skutečnost, že existuje velký rozdíl mezi ekonomickou terií a ekonomickou
praxí, a stejně tak mezi teorií hospodářské politiky a praxí hospodářské politiky. Takto se můžeme setkat s
názory, že ve světové ekonomice vládne monetarismus nebo ta či ona země má keynesiánskou vládu. Tyto
názory jsou přinejmenším velmi zjednodušené. Ať již je však vztah mezi makroekonomickými doporučeními a
praktickým makroekonomickým managementem sebevíce zprostředkovaný, zůstává skutečností, že konkrétní
ekonomická politika bývá silně ovlivněna tím směrem ekonomického myšlení, s jehož názory se tvůrci
ekonomické politiky ztotožnili.
Žádné komentáře:
Okomentovat