Možnosti identifikace tržní struktury
Teorie firmy - zabývá se chováním podniku v různých tržních strukturách
Chování podniku v podmínkách dokonalé konkurence
- tržní situace, v níž je značný počet prodávajících a kupujících , produkty nabízené prodávajícími jsou stejnorodé (obilí, brambory ...), žádná firma neovlivňuje tržní cenu
- rovnováha: p = MC
- je Pareto efektivní
Chování monopolního podniku
- přirozený (vlastnictví jediného zdroje surovin) nebo umělý (běžný) - právním systémem
- na trhu se nachází jen jedna firma (jeden prodávající) má vliv na cenu (čelí klesající křivce poptávky)
- volí cenu (trh stanoví množství) nebo volí množství (trh stanoví cenu)
- maximalizace zisku: p(y)y – c(y) max ..... y : 2 efekty na zisk:prodá větší objem ... py
r(y) – c(y) max způsobí pokles ceny o p ... yp
MR = MC MR = p[1 – 1 / |(y)| ]
- monopol vyrábí pouze v elastické části poptávky (elasticita 1), jestliže by byla 1 MR by
byl záporný, bylo by výhodné produkci
Žádné komentáře:
Okomentovat