- množstevní daň - poptávka má ve srovnání s MR poloviční sklon, proto se cena zvýší o 1/2 daně
- daň ze zisku - firma, která maximalizuje zisk, bude maximalizovat také (1-) zisk daň ze zisku neovlivní
produkční úroveň
- maximalizace (1-)p(y)y - c(y)
- paušální daň AC (pro podnik formu fixních N)
- dotace MC (určitá částka na jednotku výroby)
Chování podniku v podmínkách monopolistické konkurence
V odvětví působí konečný počet firem, jejichž výrobky jsou spotřebiteli považovány za blízké substituty výrobková diferenciace - každá firma se pokouší odlišit své výrobky od konkurenčních .
Každá firma čelí klesající křivce D, má určitou tržní sílu a může stanovit cenu, podstupuje konkurenční boj o zákazníka. Neexistuje omezení pro vstup.
Platí: 1. Každá firma prodává takové množství za takovou cenu, jaké odpovídá poptávce, před kterou je firma
postavena
2. Každá firma při dané poptávce maximalizuje své zisky (tzn. AC)
3. Nový vstup tlačí zisky každé firmy k nule
Žádné komentáře:
Okomentovat