Východiskem je:
- znalost vlastního výrobku (technická charakteristika, vhodnost uspokojování potřeb, aj.),
- analýza poptávky a její demografické, sociální a psychologické aspekty,
- analýza konkurenčních podmínek,
- zvážení možnosti tržní segmentace,
- výběr odbytových cest.
Na základě těchto východisek se uskutečňuje stanovení ceny - kroky:
rozhodnutí o míře zisku, to znamená cílové rentabilitě vložených kapitálových prostředků
rozhodnutí o úrovni využití výrobních kapacit
výpočet nákladů na jednotku produkce (AC)
stanovení ceny jednotlivého výrobku
Jednotlivé kroky se modifikují v závislosti na tom, zdali se jedná o: technologické inovace (pokles AC => růst zisku při dané P, nebo pokles AC => pokles P – konkurenční cena vyvolá růst tržního podílu), výrobkové inovace (záleží, zdali je výrobek nový či substitut).
Důsledky pro fungování tržního mechanismu
Oligopol sám o sobě je produktem tržní segmentace (trh se rozpadne na luxusní, středně náročný a masový trh). Tržní poptávka není homogenní (odpovídající podmínkám v DOKO) a proto také nevystupuje jednotně ani co do místa, ani co do požadavků zboží. Oligopolní uspořádání je jednou z cest, kterými se nabídka přizpůsobuje diferencované poptávce a diferenciaci trhů vůbec.
Žádné komentáře:
Okomentovat