Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rovnováha oligopolu:

D je tržní poptávka a Dd je poptávka po výrobcích dominantní firmy, která nabízí množství produkce qd(dáno průsečíkem MC a MR). Při poptávce Dd může dominantní firma realizovat za cenu p1, tím je bod E bodem rovnováhy dominantní firmy. Koupěschopná poptávka je však při ceně p1 vyšší. Rozdíl mezi qt a qd je tržní prostor otevřený dalším firmám. Bodem rovnováhy odvětví je H, odpovídající tržní ceně p1 a nabízenému množství qt.

Utváření oligopolní rovnováhy je podmíněno vstupem dominantním firem na trh s adekvátní cenou, která:
- vytvoří rovnováhu tržní nabídky a tržní poptávky,
- zabezpečí dominantní firmě zisk,
- umožní malým a středním firmám efektivní podnikání (normální zisk).

Postavení firem na trhu není rovnocenné. Tedy malé a střední firmy jsou v postavení cenového příjemce. Cena je určena oligopolem. Na oligopolních trzích je cenová konkurence účinným nástrojem konkurenčního boje.

Žádné komentáře:

Okomentovat