Mezinárodní obchod je základní formou, v níž se ukazuje tendence ekonomik k internacionalizaci.
Vývoj národohospodářských komplexů je formován požadavky, které musí země splňovat jako výrobce a jako spotřebitel:
- země-výrobce – je charakterizována prohlubující se specializací, o níž se opírá její postavení v mezinárodní dělbě práce
- země-spotřebitel – je charakteristická neustálým rozšiřováním sortimentu potřeb
Tyto tendence jsou jedním ze základních stimulů rozvoje mezinárodního obchodu, ale současně ukazují, že mezinárodní obchod není ideální a z hlediska stabilizace plně adekvátní formou řešení uvedeného problému. Zejména proto, že:
- procesy specializace a začleňování země do mezinárodní dělby práce vyžadují určité časové garance
- prohlubující se specializace zakládá dlouhodobou závislost na vnějším prostředí
- mezinárodní obchodní transakce se sjednávají zpravidla na kratší časové horizonty pokud nejsou jednofázové
- požadavky hospodářského vývoje vyvolávají trvalý tlak na přizpůsobování národních ekonomických struktur
Žádné komentáře:
Okomentovat